تاثیر تمرینات ورزشی برسطوح RBP4 سرمی و میزان مقاومت به انسولین در زنان مبتلا به دیابت نوع دو

چکیده:
زمینه و هدف
رتینول متصل به پروتئین 4 (RBP4) به عنوان یک آدیپوکاین در تنظیم عملکرد انسولین و متابولیسم گلوکز شرکت دارد. افزایش سطح سرمی رتینول متصل به پروتئین 4 موجب بروز اختلال در تحمل گلوکز و نیز مقاومت به انسولین می گردد. تمرینات ورزشی سبب بهبود حساسیت پذیری به انسولین می شود. اما هنوز تاثیر تمرین قدرتی بر رتینول متصل به پروتئین 4 در بیماران دیابتی و مقایسه آن با تمرین استقامتی مشخص نشده است. این پژوهش با هدف بررسی اثر تمرینات ورزشی بر سطوح رتینول متصل به پروتئین 4 سرمی و میزان مقاومت به انسولین در زنان مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد.
روش ها
این مطالعه به روش نیمه تجربی و با مشارکت 23 نفر از بیماران دیابتی نوع 2 انجام شد. واحد های مورد پژوهش به صورت در دسترس انتخاب و به 2 گروه تجربی 8 نفره با تمرین استقامتی و قدرتی و نیز یک گروه کنترل 7 نفره تخصیص داده شدند. برنامه تمرین استقامتی با شدت (50 تا70 درصد) حداکثر ضربان قلب و تمرین قدرتی با شدت (60 تا70 درصد 1RM) به مدت 10 هفته 3 روزه اجرا شد. نمونه های خونی در حالت ناشتا از همه مشارکت کنندگان به منظور ارزیابی سطح سرمی رتینول متصل به پروتئین 4 و انسولین خون گرفته شد.
نتایج
میانگین و انحراف معیار سنی واحد های مورد مطالعه 3±50 سال بود. بعد از مداخله مقادیر رتینول متصل به پروتئین 4 در گروه با تمرینات قدرتی در مقایسه با گروه با تمرینات استقامتی کاهش معناداری یافت (0.03P=). همچنین سطوح سرمی گلوکز، بعد از مداخله در هر دو گروه تجربی کاهش معناداری داشت (0.05>p).
نتیجه گیری
کاهش مقادیر رتینول متصل به پروتئین 4 با کاهش درصد چربی بدن همراه است و تمرین قدرتی باکاهش درصد چربی بدن سبب کاهش سطوح رتینول متصل به پروتئین 4،کاهش گلوکز و بهبود حساسیت به انسولین می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
50 تا 57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!