بررسی کارایی جاذب هسته و میوه زیتون تلخ در حذف رنگ متیلن بلو از فاضلاب سنتتیک

چکیده:
زمینه و هدف
رنگ ها جزء مهم ترین آلاینده های مصنوعی فاضلاب صنایع نساجی محسوب می شوند که سمی، سرطان زا، جهش زا و غیر قابل تجزیه بیولوژیکی هستند. هسته و میوه زیتون تلخ از جاذب های طبیعی ارزان قیمتی است که جایگاه مهمی را در تصفیه پساب نساجی پیدا کرده است. این مطالعه با هدف تعیین کارایی جاذب هسته و میوه زیتون تلخ در حذف رنگ متیلن بلو از فاضلاب سنتتیک انجام گردید.
روش ها
در این مطالعه جهت تعیین مشخصات ساختاری جاذب از طیف تبدیل فوریه مادون قرمز )FT-IR) و اسکن میکروسکوپی الکترون (SEM) استفاده شده است. اثر پارامترهای مختلف از قبیل غلظت اولیه رنگ ( mg/l 10-100)، مقدار جاذب ( g/l0.1-1.1)، زمان تماس (60-0دقیقه) و pH (10-4) بر میزان حذف رنگ مورد مطالعه قرار گرفت و نهایتا سینتیک و ایزوترم جذب رنگ توسط جاذب نیز بررسی گردید. غلظت رنگ توسط دستگاه اسپکتروفتومتر UV/Vis در طول موج 665 نانومتر تعیین گردید.
نتایج
ماکزیمم حذف رنگ در شرایط غلظت رنگmg/l 32.5، دوز جاذبg/l 0.85 ، زمان تماس 45 دقیقه و pH 8.5 به میزان 85 درصد حاصل شد. غلظت اولیه رنگ بیشترین تاثیر را بر میزان حذف داشت (0.0001=P). نتایج نشان داد که سینتیک فرآیند جذب از مدل سینتیک شبه درجه دوم ( 0.99-0.95=R2 ) و داده های تعادلی از مدل ایزوترمی لانگمویر (0.98=R2) پیروی می کند.
نتیجه گیری
هسته و میوه زیتون تلخ توانایی حذف رنگ متیلن بلو را دارا است. pH بهینه حذف این رنگ توسط این جاذب در محدوده قلیایی می باشد و اکثر فاضلاب های نساجی دارای pH قلیایی می باشد؛ لذا این جاذب، جاذبی مناسب و مقرون به صرفه جهت حذف رنگ از فاضلاب صنایع نساجی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627430 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!