کاهش بیان ژن های Tie1 و VCAM-1 در شرایط بی وزنی: استراتژی جدید برای مطالعه و درمان بیماری تصلب شرائین

چکیده:
مقدمه
VCAM-1 و Tie1 به ترتیب از مولکول ها و رسپتورهای سلول های اندوتلیالی هستند که می توانند در بیماری تصلب شرائین (آترواسکلروزیس) نقش داشته باشند. سلول های اندوتلیال به نیروهای مکانیکی و ازجمله جاذبه حساس هستند، در این راستا مطالعات حاکی از تغییر شکل و عملکرد آن ها در شرایط بی وزنی است. به منظور بررسی تاثیر بی وزنی بر تصلب شرائین، بیان ژن های VCAM-1 و Tie1 در شرایط شبیه سازی شده بی وزنی بر روی سلول های اندوتلیال ورید بند ناف انسان مورد مطالعه قرار گرفت
روش بررسی
روش مطالعه از نوع تجربی بود. در این مطالعه ابتدا سلول های اندوتلیال ورید بند ناف انسان از بانک سلولی پاستور خریداری شد. سلول ها برای مدت 2، 24 و 72 ساعت در شرایط بی وزنی با استفاده از دستگاه شبیه ساز بی وزنی کلینواستت قرار گرفتند. از سلول های مذکور استخراج RNA صورت گرفت و تغییرات بیان ژن ها با تکنیک Real-time PCR بررسی گردید.
نتایج
نتایج نشان داد که بی وزنی به طور قابل توجهی منجر به کاهش میزان بیان ژن VCAM-1 و Tie1 در نمونه های بی وزنی در مقایسه با نمونه های کنترل می شد(05/0p<) به طوری که پس از 3 روز اعمال بی وزنی بیان این دو ژن بسیار کاهش می یافت.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که بی وزنی دارای تاثیر مثبت در کاهش فاکتورهای ایجاد کننده تصلب شرائین است و می تواند به عنوان یک استراتژی جدید در درمان بیماری تصلب شرائین مورد استفاده قرار گیرد. همچنین از بی وزنی می توان برای مطالعه روند ایجاد و پیشرفت بیماری های عروقی نیز بهره برد.
زبان:
فارسی
صفحات:
555 تا 564
لینک کوتاه:
magiran.com/p1627753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!