بررسی کارایی نانو ذرات آهن اکسید سنتز شده در حذف یون مس از محلول های آبی

چکیده:
مقدمه
آلودگی منابع آب درنتیجه ی ورود مستقیم یون های فلزی از پساب های صنعتی، یکی از دغدغه های مهم جهان امروز است. در این مطالعه حذف یون مس از آب های آلوده به وسیله نانو ذرات آهن اکسید سنتز شده در حضور عصاره پوست نارنگی موردبررسی قرار گرفت.
روش بررسی
برای تهیه نانو ذرات آهن اکسید از روش هم رسوبی استفاده شد. برای جلوگیری از تجمع و کاهش قطر ذرات از عصاره پوست نارنگی استفاده شد. اثر پارامترهای مختلف مانند زمان تماس، pH، غلظت اولیه یون مس و مقدار جاذب بر کارایی فرایند حذف آلاینده بررسی و بهینه گردید. جهت مطالعه بیشتر فرایند جذب، داده های آزمایش با مدل های جذب لانگمویر و فروندلیچ برازش و بررسی شدند.
یافته ها
نتایج نشان داند، درصد حذف یون مس با افزایش pH محلول، افزایش یافته است. افزایش غلظت یون مس از 5 به 10 میلی گرم در لیتر، درصد حذف آن را از 88 درصد به 81 درصد کاهش یافت. بیشترین درصد حذف یون مس، هنگامی که مقدار جاذب 6/0 گرم و غلظت آلاینده 5 میلی گرم در لیتر بود، به 92% رسید.
نتیجه گیری
نتایج آزمایش های جذب مس نشان داد که فرایند حذف یون مس به طور معنی داری وابسته به pH است و درصد حذف رابطه معکوس با غلظت یون مس در محلول دارد. فرایند جذب این آلاینده به وسیله نانو ذرات آهن اکسید از مدل ایزوترم لانگمویر پیروی می کند. نتایج این پژوهش نشان داد که نانو ذرات آهن اکسید سنتز شده در حضور عصاره پوست نارنگی برای حذف فلزات سنگین از محلول های آبی، مناسب و کارآمد می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629267 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!