حذف سرب از محلول آبی سنتتیک بوسیله خاکستر پسماند مواد غذایی

چکیده:
مقدمه
سرب از جمله فلزات سنگینسمی در برخی از فاضلاب های صنعتی بوده که می تواند اثرات نامطلوب بر محیط و سلامت انسان به همراه داشته باشد. از تکنولوژی های امید بخش برای حذف آلاینده ها از آب، استفاده از فرآیند جذب سطحی است. در این مطالعه ، تاثیر خاکستر پسماند مواد غذایی به عنوان یک جاذب ارزان قیمت، سازگار با محیط زیست و در دسترس، در حذف سرب از محلول های آبی سنتتیک مورد بررسی قرار گرفته است.
روش بررسی
در مطالعه حاضر که یک مطالعه تجربی است حذف سرب بوسیله جاذب خاکستر پسماند مواد غذایی در سیستم ناپیوسته مورد بررسی قرار گرفت. اثر پارامتر های مختلف موثر در جذب از جمله دز جاذب، زمان تماس، pH ، غلظت اولیه سرب و دما نیز در فرایند جذب مطالعه گردید. به منظور تحلیل نتایج از نرم افزار اکسل استفاده شده و سپس رفتار فرآیند جذب با مدل های ایزوترمی لانگمویر و فروندلیچ مدل سازی شد.
یافته ها
مطالعه نشان داد که افزایش غلظت اولیه سرب راندمان حذف را کاهش می دهد. راندمان حذف سرب بوسیله خاکستر پسماند مواد غذایی با افزایش pH و دما، افزایش می یابد. همچنین با بررسی نتایج بدست آمده مشخص شد ظرفیت جذب خاکستر پسماند مواد غذایی نسبت به بسیاری از جاذب های مطالعه شده بیشتر بوده و فرآیند بطور قابل قبولی از ایزوترم فروندلیچ تبعیت می کند.
نتیجه گیری
نتایج حاصل از این مطالعه استفاده از جاذب خاکستر پسماند مواد غذایی را با توجه به ارزان و دردسترس بودن و نیز ظرفیت بالای آن در جذب سرب، در سیستم های جذب واقعی تایید می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1629275 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!