تاثیر مشاوره جامع ناباروری و باروری شخص ثالث بر نگرش زنان کاندید دریافت تخمک اهدایی در خصوص روش های اهدایی کمک باروری

چکیده:
مقدمه
ناباروری به عدم وقوع بارداری به صورت طبیعی طی یک سال یا بیشتر ارتباط جنسی منظم و بدون حفافظت از حاملگی گفته می شود. با توجه به اثرات نامطلوب ناباروری بر زندگی زوجین و با توجه به اهمیت و ضرورت مشاوره در تخمک اهدایی و نبود مشاوره جامع و کامل در مراکز ناباروری، لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر مشاوره جامع ناباروری و باروری شخص ثالث بر نگرش زنان کاندید تخمک اهدایی نسبت به روش های اهدایی کمک باروری انجام شد.
روش کار
این مطالعه کارآزمایی میدانی در سال 1394 بر روی 53 زن نابارور کاندید دریافت تخمک اهدایی مراجعه کننده به مرکز باروری و ناباروری اصفهان انجام شد. افراد به طور تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. مشاوره جامع ناباروری و باروری شخص ثالث در گروه مداخله، در 6 جلسه 60 دقیقه ای انجام شد. نگرش زنان نسبت به روش های اهدایی کمک باروری به صورت خودگزارشی و به وسیله پرسشنامه 32 سوالی نگرش نسبت به روش های اهدایی کمک باروری در دو گروه، قبل و یک ماه بعد از مشاوره تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) و آزمون های تی مستقل، تی زوجی، من ویتنی، آزمون فیشر و کای اسکوئر انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها
بین میانگین نمره کل نگرش نسبت به روش های اهدایی کمک باروری در گروه مداخله قبل از مشاوره (41/5±33/39) و یک ماه بعد از مشاوره (02/5±98/51) و میانگین نمرات 7 بعد آن تفاوت آماری معنی داری وجود داشت (001/0>p).
نتیجه گیری
مشاوره جامع ناباروری و باروری شخص ثالث (تخمک اهدایی، اسپرم اهدایی، رحم اجاره ای، جنین اهدایی) در زنان کاندید دریافت تخمک اهدایی، باعث بهبود نگرش آنان نسبت به روش های اهدایی کمک باروری می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1631333 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!