بسترها و عوامل موثر در شکل گیری گروهک تروریستی داعش

چکیده:
گروهک تروریستی داعش یکی از مهم ترین تحولات اخیر در منطقه و عراق به‎شمار می رود که با قدرت‎گیری از بحران سوریه، به عنوان اصطلاحی جدید در محافل سیاسی و مطبوعاتی رایج گردید. ظهور این گروه نشانگر آغاز مرحله‎ی جدیدی از سلفی‎گرایی رادیکال با تبعیت از اندیشه های ابن‎تیمیه و سیدقطب در منطقه و جهان است. ابوبکر البغدادی رهبری این گروه را بر عهده دارد و با بهره گیری از اندیشه های نوسلفی‎گرایی در تلاش برای تاسیس حکومت اسلامی ابتدا در عراق و سوریه و بعد در سایر نقاط جهان است. قدرت یابی این گروه در چند ماه اخیر در حدی بوده که توانسته به عنوان کنشگر غیردولتی فعال در صحنه‎ی عراق ظاهر گردد و روند سیاسی و امنیتی عراق را با اتخاذ رویکردی مسلحانه با مشکل مواجه سازد.
پژوهش حاضر با اتخاذ رویکرد تحلیلی– توصیفی با شیوه‎ی جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و استفاده از متون اینترنتی در صدد پاسخگویی به این سوال است که «چه عواملی در شکل گیری داعش در عراق موثر بوده اند؟» و فرضیه اصلی مقاله آن است که «داعش به عنوان کنشگری اثرگذار، نقش مهم و برجسته ای در تحولات اخیر عراق دارد. این گروه یکی از گروه های تکفیری در سطح منطقه است که باهدف تشکیل امارات اسلامی شروع به فعالیت نمود و عوامل داخلی و منطقه ای و بین المللی نیز از عوامل موثر در شکل گیری آن بوده اند.» یافته های پژوهش حاکی از آن است که می توان از ایدئولوژی سلفی- جهادی، عوامل داخلی (ضعف دولت و نیروهای نظامی، تعامل با گروه های سیاسی، عوامل جغرافیایی، اختلافات قومی، عوامل اقتصادی- اجتماعی)، عوامل منطقه ای (بحران سوریه، حمایت های مالی و نظامی عربستان و قطر به منظور سرنگونی حکومت اسد و همکاری های ترکیه با گروهای مخالف اسد) و از نقش غرب به رهبری ایالات متحده (به بهانه‎ی کمک به ثبات منطقه و عراق، مبارزه با تروریست ها و تلاش برای ایجاد حکومت مردمی در سوریه) به عنوان عوامل فرامنطقه ای موثر در شکل گیری گروهک تروریستی داعش نام برد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
231
لینک کوتاه:
magiran.com/p1632392 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!