بررسی اثر درمانی تکنیک های دستی در بیماران مبتلا به اختلال کارکرد مفصل ساکروایلیاک

چکیده:
مقدمه
درگیری مفصل ساکروایلیاک، یکی از علل کمردرد در 30-15 درصد موارد است. چندین مطالعه درمان های مختلفی را برای درمان اختلال کارکرد ساکروایلیاک مطرح کرده اند که از بین آن ها به مانیپولاسیون نیز اشاره شده است، اما با وجود شیوع بالای این اختلال هنوز روش درمانی مشخصی برای آن معرفی نشده است. هدف از انجام این مطالعه، بررسی تاثیر مانیپولاسیون در بهبود این اختلال بود.
روش ها
افراد دارای درد کمر یا باتوک که از بین آزمایش های تشخیصی اختلال کارکرد ساکروایلیاک، حداقل 3 آزمایش مثبت داشتند و در Magnetic resonance imaging (MRI) لومبوساکرال علت دیگری برای درد کمر آن ها وجود نداشت، به شرط داشتن سایر معیارهای ورود به مطالعه، تحت مانور Posterior innominate rotation قرار گرفتند. خود بیماران به مدت یک ماه در منزل تکنیک Self-mobilization posterior innominate را انجام می دادند. قبل از مداخله و 1 ماه پس از آن، درد بیمار با استفاده از Visual analog scale (VAS) و توانایی انجام فعالیت های مختلف با استفاده از Oswestry disability index اندازه گیری شد.
یافته ها
34 بیمار از نظر درد کمر ارزیابی شدند که پس از مداخله، درد کمر در 22 نفر (70/64 درصد) بهبود یافته بود (05/0 > P). کارکرد و توانایی انجام فعالیت های روزمره ی زندگی در 29 بیمار ارزیابی شد و پس از مداخله، این توانایی در 23 نفر (31/79 درصد) افزایش داشت (05/0 > P).
نتیجه گیری
انجام یک بار مانیپولاسیون Posterior innominate rotation و انجام روزانه ی آن توسط بیمار به مدت یک ماه، تاثیر مثبتی در کاهش درد کمر و بهبود کارکرد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1218 تا 1224
لینک کوتاه:
magiran.com/p1633385 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!