روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کودک

چکیده:
زمینه و هدف
کودکان آینده سازان هر جامعه ای هستند و تضمین رشد و سلامتی آنها باید دغدغه اصلی هر جامعه ای باشد و یکی از مفاهیم مرتبط به سلامت آنها مفهوم کیفیت زندگی وابسته با سلامت می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی روایی سازه و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه سلامت مرتبط با کیفیت زندگی کودکان می باشد.
مواد و روش کار
جامعه آماری شامل کلیه کارکنان مرد و زن دارای کودک 5 تا 18 ساله اداره آموزش و پرورش شهر مشهد بود. نمونه 200 نفری به صورت طبقه ای تصادفی انتخاب و پرسشنامه 28 سوالی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کودک تکمیل شد. داده ها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، آلفای کرنباخ و ضریب همبستگی از طریق نرم افزار SPSS و AMOS تحلیل شد.
یافته ها
مدلهای اندازه گیری در تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول (056/0 ،RMSEA=885/0GFI=) و مرتبه دوم (06/0،RMSEA =869/0GFI=) از برازش مناسبی برخوردار بودند. همسانی درونی (85/0-68/0= α) و همسانی در طی زمان ابزار (566/0-721/0=r) نیز نشان داد که پرسشنامه نهایی 22 سوالی کیفیت زندگی مرتبط به سلامت کودک از پایایی قابل قبولی برخوردار می باشد.
نتیجه گیری
پرسشنامه 22 سوالی کیفیت زندگی مرتبط به سلامت کودک که بر اساس نسخه فارسی آن مورد بررسی قرار گرفت، از روایی سازه و پایایی قابل قبولی برخوردار می باشد. بنابراین می توان از آن جهت سنجش کیفیت زندگی مرتبط به سلامت کودکان ایرانی نیز با اطمینان بیشتری استفاده نمود ولی جهت استفاده این ابزار در کودکان غیر سالم نیاز به انجام مطالعات بیشتری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
447 تا 459
لینک کوتاه:
magiran.com/p1633638 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!