بررسی سطح سرمی ویتامین D و ارتباط آن با شدت بیماری در بیماران آرتریت روماتوئید

چکیده:
مقدمه
آرتریت روماتوئید یک بیماری التهابی مزمن پیش رونده است که باعث درد و سفتی، تورم و تخریب بافت مفصل می شود. این مطالعه، با هدف ارزیابی رابطه ی سطح سرمی ویتامین D در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید با شدت بیماری انجام شد.
روش ها
مطالعه ی حاضر، یک مطالعه ی توصیفی- تحلیلی و از نوع مقطعی بود که در شهر قم در 6 ماه دوم سال 1394 انجام شد. تعداد 120 نفر در این مطالعه بر اساس ارزیابی و در نظر گرفتن معیارهای ورود و خروج برای هر یک از بیماران وارد مطالعه شدند. نمونه ها به صورت غیر تصادفی در دسترس انتخاب می شوند. میزان فعالیت یا شدت بیماری بر اساس معیار Disease activity score 28 (DAS 28) تعیین می شود.
یافته ها
92 نفر (7/76) از بیماران زن بودند و میانگین سنی بیماران 28/13 ± 26/48 سال بود. سطح سرمی ویتامین D در 19 نفر (8/15 درصد) کمتر از حد طبیعی بود. شدت بیماری برای 54 نفر (0/45 درصد) شدید، برای 51 نفر (5/42 درصد) متوسط و برای 15 نفر (5/12 درصد) خفیف گزارش شد. در بررسی ارتباط بین فعالیت بیماری بر اساس معیار و سطح سرمی ویتامین D، تفاوت آماری معنی داری مشاهده نشد (050/0 < P).
نتیجه گیری
پیشنهاد می شود با توجه به شیوع، اهمیت و عوارض بیماری آرتریت روماتوئید، مطالعات بیشتر، دقیق تر و کامل تری در این زمینه انجام شود تا گروه های بهداشتی- درمانی بتوانند نتیجه گیری دقیقی در خصوص رویکرد پیش گیرانه و درمانی در زمینه ی ارتباط ویتامین D و شدت بیماری در بیماران آرتریت روماتوئید، اتخاذ نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1311 تا 1317
لینک کوتاه:
magiran.com/p1637761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!