بررسی اثر دود حاصل از عصاره ی مستقیم عنبرنسارا بر باکتری های گرم مثبت Staphylococcus aureus و Bacillus subtilis

چکیده:
مقدمه
استفاده از دودهای طبی جایگزین در درمان بیماری ها و از جمله بیماری های میکروبی و عفونی در ایران از سال های دور رواج داشته است. این مطالعه، با هدف مقایسه ی خواص ضد میکروبی دود حاصل از عصاره ی مستقیم عنبرنسارا با آنتی بیوتیک های رایج بر روی Staphylococcus aureus و Bacillus subtilis بود.
روش ها
در این مطالعه ی آزمایشگاهی، دود عنبرنسارا به عنوان مداخله ای بر سوش های مورد و گروه های آنتی بیوتیک بر سوش های مشابه به عنوان شاهد در نظر گرفته شدند. سوش های استاندارد Staphylococcus aureus و Bacillus subtilis در محیط کشت های مناسب کشت داده شدند. عصاره گیری عنبرنسارا بدون استفاده از حلال انجام شد تا احتمال تاثیر حلال بر میکروب ها را از بین ببرد. سری رقت و آزمایش دیسک دیفیوژن برای هر کدام از باکتری ها سه بار انجام شد.
یافته ها
میانگین هاله ی عدم رشد در Staphylococcus aureus به طور معنی داری بیشتر از ونکومایسین بود؛ اما میانگین هاله ی عدم رشد در Bacillus subtilis با سیپروفلوکساسین تفاوت معنی دار نداشت. آزمون تعقیبی Least significant difference (LSD) نشان داد که قطر هاله ی عدم رشد در Staphylococcus aureus به طور معنی داری بیشتر از Bacillus subtilis بود. در حالی که، Minimum inhibitory concentration (MIC) برای Bacillus subtilis بیشتر از Staphylococcus aureus و Minimum bactericidal concentration (MBC) برای Bacillus subtilis بیشتر از Staphylococcus aureus بود.
نتیجه گیری
دود حاصل از عصاره ی عنبرنسارا بر رشد Staphylococcus aureus تاثیر معنی داری داشت و می توان آن را به عنوان دارو پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1351 تا 1355
لینک کوتاه:
magiran.com/p1637771 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!