مروری بر تاثیر اسانس گیاهان دارویی بر عملکرد میکروارگانیسم های پروبیوتیک

چکیده:
سابقه و هدف
اسانس های گیاهی ترکیبات فرار حاصل از گیاهان هستند. اسانس های گیاهی با داشتن اجزا فنلی و آنتی اکسیدانی از خاصیت ضد میکروبی قوی برخوردار می باشند. پروبیوتیک ها میکروب های زنده مکمل غذایی هستند که با بهتر کردن بالانس میکروبی روده، اثرات مفیدی روی میزبان می گذارند و دارای اثرات ضدمیکروبی شناخته شده ای هستند، به این صورت که با باکتری های پاتوژن رقابت کنند و باعث مهار رشد آن ها می شوند. پروبیوتیک ها رفتارهای متفاوتی را نسبت به اسانس ها نشان می دهند. بعضی از اسانس ها باعث افزایش رشد پروبیوتیک و بعضی دیگر باعث کاهش رشد و حتی مهار پروبیوتیک ها می شوند. از آن جا که استفاده همزمان اسانس های گیاهی و پروبیوتیک ها در مواد غذایی روش جدیدی برای جلوگیری از رشد باکتری های پاتوژن به حساب می آید، هدف از این مطالعه، بررسی تحقیقات انجام شده در کشورمان در مورد تاثیر اسانس گیاهان دارویی بر عملکرد میکروارگانیسم های پروبیوتیک است.
مواد و روش ها
اطلاعات مربوط به این تحقیق حاصل جست وجو در پایگاه های اطلاعاتی نظیر Google Scholar ، Science Direct، Elsevier، PubMed، Magiran و SID از سال 2006 تا سال 2016 (دهه اخیر) و با استفاده از کلیدواژه های گیاهان دارویی، اسانس ها، پروبیوتیک و مهار رشد، medicinal plants، Essential oils ، probiotic و growth inhibition می باشد.
یافته ها
نتایج حاصل از مطالعات صورت گرفته نشان داد که ترکیبات موجود در اسانس های گیاهی عملکردهای متفاوتی بر باکتری های پروبیوتیک دارا می باشند به این صورت که در بعضی موارد تقویت کننده و در مواردی مهارکننده رشد می باشند.
استنتاج: اسانس حاصل از پونه، برگ زیتون، مالت، دارچین، سیر، شوید، سویا نعناع فلفلی و زیره سبز دارای اثرات مثبتی روی رشد باکتری های پروبیوتیک هستند، در حالی که اسانس گیاهان کرفس کوهی، آویشن شیرازی، کلپوره و استفاده همزمان اسانس کاکوتی کوهی و نعناع فلفلی دارای اثرات منفی روی رشد پروبیوتیک ها هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
411 تا 423
لینک کوتاه:
magiran.com/p1638282 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!