بررسی میزان آلودگی میکروبی آباستخرهای شنای شهرستان کرج و ارتباط آن با پارامترهای فیزیکوشیمیایی و تعداد شناگران

چکیده:
زمینه و هدف
در میان همه تفریحات سالم، استفاده ازاستخرهای شنا روز به روز عمومیت بیشتری پیدا کرده است. دراستخرهای شنا به دلیل تماس مستقیم بدن انسان با آب احتمال انتقال بیماری ها از طریق پوست، دهان، گوش، بینی و سایر مجاری وجود دارد لذا کنترل بهداشتی آباستخرهای شنا جهت حفظ سلامت افراد شناگر و جلوگیری از انتقال بیماری ها حائز اهمیت است. بنابراین نیاز به تحقیق در این زمینه امری ضروری به نظر می رسد.
مواد و روش ها
در این تحقیق توصیفی- مقطعی 35استخر موجود در شهرستان کرج مورد مطالعه قرار گرفت. بدین منظور نمونه برداری در طول 9 ماه ازاستخرهای شنا صورت گرفت و سنجش کدورت، PH، کلر باقیمانده ی آزاد در هنگام نمونه برداری و آزمایش کلیفرم ها و شمارش هتروتروف ها در آزمایشگاه آب و فاضلاب صورت گرفت. در نهایت اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل نشان داد از مجموع 315 مورد آنالیز انجام شده میزان کلر باقیمانده ی آزاد، pH، کدورت به ترتیب در 88.9 درصد ، 8/90 درصد و 100 درصد نمونه ها در محدوده استاندارد و 11.1 ، 9.2 و صفر درصد در محدوده غیراستاندارد بود. میزان کل کلیفرم ها و هتروترف ها به ترتیب در 95 درصد و 99 درصد نمونه ها منفی گزارش گردید. براساس آزمون آماری ارتباط معنی داری بین آلودگی میکروبی با میزان کلر باقیمانده حاصل گردید.
نتیجه گیری
نتایج حاصل بیانگر وضیعت مناسب بهداشتیاستخرهای شنای مورد بررسی بود. لذا کنترل دائم عوامل موثر و توجه به رعایت موازین بهداشتی توسط شناگران و مسئولیناستخرها راهکاری مناسب جهت کنترل آلودگی های احتمالی خواهد بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
280 تا 286
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639243 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!