تاثیر تمرین تعادلی همراه با خودگفتاری آموزشی و انگیزشی بر تعادل زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
خودگفتاری از مداخلات روان شناختی است که میتواند بر عملکرد حرکتی فرد موثر باشد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی تاثیر تمرین تعادلی همراه با خودگفتاری انگیزشی و آموزشی بر تعادل زنان مبتلا به MS در شهر اراک بود.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع نیمهتجربی و با طرح پیش آزمون - پسآزمون بود. جامعه آماری شامل زنان مبتلا به MS در شهر اراک بود. 42 بیمار با دامنه سنی20 تا 50 سال به عنوان نمونه انتخاب شدند انتخاب و به صورت تصادفی ساده به سه گروه کنترل، گروه خودگفتاری آموزشی و خودگفتاری انگیزشی تقسیم شده و از طریق آزمون تعادلی برگ مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه های تجربی به مدت یک ماه، هفته ای سه جلسه و هر جلسه 45 دقیقه، تکالیف تعادلی را تمرین کردند. سپس از آن ها پس آزمون گرفته شد. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه جمعیت شناختی، آزمون تعادلی برگ، آزمون تعادل یک پا و آزمون ستاره استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آنووا و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی داری کمتر از 05/0 و نرم افزار SPSS نسخه 23 صورت گرفت.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان داد که میانگین نمره تعادل گروه خودگفتاری آموزشی در پس آزمون نسبت به دو گروه خودگفتاری انگیزشی(045/0p=) و کنترل (800/0p=) به طور معنی داری بالاتر بود. هم چنین بین میانگین نمره پس آزمون عملکرد تعادلی، گروه های خودگفتاری انگیزشی و کنترل تفاوت معنی داری مشاهده نشد (689/0p=).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های این پژوهش، تمرین تعادلی همراه با خودگفتاری آموزشی بر تعادل افراد مبتلا به MS تاثیر دارد. بنابر این، تمرین تعادلی همراه با خودگفتاری آموزشی می تواند شیوۀ مناسبی برای بهبود تعادل زنان مبتلا به MS باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
48 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1639982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!