بررسی برخی پاسخ های فیزیولوژیکی ریزجلبک. Chlorella vulgaris Beijernick به حضور آلومینیوم در محیط کشت در شرایط اتوتروفی و هتروتروفی

چکیده:
در پژوهش حاضر جلبک. Chlorella vulgaris Beijernick پس از جمع آوری و تخلیص، در محیط کشت BG-11 دارای آلومینیوم (AlCl3) با غلظت های 0 و 300 میکرومولار، 1/7=pH و دمای 2±25 درجه سانتی گراد در شرایط اتوتروفی و هتروتروفی به مدت 21 روز رشد داده شد. به منظور ایجاد شرایط اتوتروفی، شدت نوری 1500 لوکس با تناوب نوری 20 ساعت روشنایی و 4 ساعت تاریکی و به منظور ایجاد شرایط هتروتروفی، تاریکی مطلق به همراه 05/0 گرم قندهای متفاوت گلوکز و سوکروز فراهم شد. در هر مورد بقا و رشد (براساس کدورت سنجی و شمارش سلولی) ، pH محیط کشت، وزن تر، محتوای پروتئین کل، محتوای رنگیزه ای (کلروفیل a، کلروفیل b و بتا کاروتن) و محتوای آلومینیوم درونی نمونه در فاز لگاریتمی رشد مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج، آلومینیوم موجب افزایش معنی دار رشد، pH و وزن تر در تیمار اتوتروفی حاوی 300 میکرومولار آلومینیوم نسبت به سایر تیمارها گردید. تحت تاثیرآلومینیوم، مقدار کلروفیل a در سلول های اتوتروفChlorella vulgaris Beijernick. تقریبا دو برابر مقدار آن درسلول های هتروتروف، در حالی که مقدار کلروفیل b، در سلول های اتوتروف نصف مقدار آن در سلول های هتروتروف را نشان داد. مقدار بتاکاروتن در کشت های هتروتروف در مقایسه با مقدار آن در سلول های اتوتروف 31 درصد کاهش یافت. کاهش اندک محتوای پروتئین کل تحت شرایط هتروتروفی مشاهده شد. بقای نمونه در تاریکی مطلق طی دوره 21 روزه کشت حفظ شد، اما در شرایط تاریکی مطلق، نمونه تمایل به گلوکز را نشان داد. نمونه در شرایط هتروتروفی گلوکز، بدون فاز تاخیری، رشد را نشان داد که نشان از قابلیت خوگیری سریع ارگانیسم با شرایط هتروتروفی دارد. به نظر می رسد ویژگی های عنوان شده، جلبک سبز تک سلولی. Chlorella vulgaris Beijernick را از جنبه های گوناگون، نمونه ای کارا و توانمند می شناساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1640122 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!