ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس چندبعدی حالت بی حوصلگی (PV-MSBS) در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم

چکیده:
زمینه و هدف
بی حوصلگی یک پدیده روان شناختی است که عوارض متعددی به دنبال دارد. مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم ((ASD به خاطر ویژگی های خاص کودک، در شرایطی هستند که احتمال ابتلای به این پدیده را دارند. بنابراین، سنجش این متغیر به عنوان اولین گام جهت درمان، ضرورت دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی های روان سنجی نسخه فارسی مقیاس چندبعدی حالت بی حوصلگی (MSBS-PV) در مادران دارای فرزند مبتلا به ASD انجام گرفت.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع مقطعی و اعتبارسنجی بود که در سال 1394 در شهر اصفهان انجام پذیرفت. جامعه آماری پژوهش، مادران دارای فرزند مبتلا به ASD در شهر اصفهان بود. نمونه های پژوهش، شامل 150 نفر بودند که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. پس از بررسی روایی محتوایی MSBS-PV، از همبستگی نمره ها با نمره کل و همبستگی خرده مقیاس ها استفاده شد. برای تعیین ساختار عاملی مقیاس، تحلیل عاملی اکتشافی مورد استفاده قرار گرفت. روایی ملاکی از نوع مقایسه مادران دارای فرزند با و بدون ASD بود. برای تعیین همسانی درونی MSBS-PV، از ضریب آلفای کرونباخ و برابر تعیین پایایی از روش باز آزمایی استفاده شد.
یافته ها
حداقل و حداکثر نسبت روایی محتوایی (CVR) برابر با 8/0 و 1 و شاخص روایی محتوایی (CVI) برابر با 93/0 برآورد گردید. همه گویه ها با نمره کل و خرده مقیاس ها با یکدیگر همبستگی مثبت و معنی داری داشتند. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که مقیاس از 5 عامل تشکیل شده که در مجموع 72/67% از واریانس مقیاس را تبیین می کند. همچنین، بین میانگین MSBS-PV در دو گروه مادران دارای فرزند با و بدون ASD تفاوت معنی داری وجود داشت (001/0P˂). ضریب آلفای کرونباخ برای کل پرسش نامه برابر با 92/0 و ضریب باز آزمایی برابر با 71/0 محاسبه گردید.
نتیجه گیری
MSBS-PV، از روایی و پایایی قابل قبولی برخوردار است و می تواند به عنوان ابزاری بالینی و پژوهشی، در خانواده های دارای فرزند مبتلا به ASD، مراقبان و سایر افرادی که به نوعی با بیماران سروکار دارند، مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
821 تا 834
لینک کوتاه:
magiran.com/p1641182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!