بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر یزد درمورد مواد غذایی آلوده به سم آفلاتوکسین

چکیده:
مقدمه
آفلاتوکسین ها متابولیت های سمی هستند که بوسیله قارچ های معینی در خوراک انسان و دام تولید می شوند. با صدمه زدن به DNA می تواند باعث ناقص الخلقه زایی و همچنین سرطانزایی و سرطان کبد شود. این تحقیق با هدف بررسی آگاهی، نگرش و عملکرد زنان شهر یزد نسبت به مواد غذایی کپک زده و آلوده به سم افلاتوکسین صورت گرفته است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی در سال 1393 بر روی 152 زن مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر یزد صورت گرفت. نمونه گیری به صورت چند مرحله ای انجام شد. اطلاعات به وسیله پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا و پایایی آن به روش پایایی هم ارز تعیین گردید. داده ها پس از گردآوری با استفاده از نرم افزار SPSS (نسخه 20) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
107 نفر (70 %) از افراد مورد مطالعه نسبت به آفلاتوکسین آگاهی ضعیف و تنها 6/2 درصد شرکت کنندگان دارای اطلاعات نسبتا خوبی درمورد سم آفلاتوکسین بودند. در بررسی کلی سطح عملکرد 38 نفر (25%) عملکرد خوب، 108 نفر (1/71%) عملکرد متوسط و 6 نفر (9/3%) عملکرد ضعیف داشتند. 25% ، 3/74% و 7/0% از شرکت کنندگان به ترتیب نسبت به عوارض و مخاطرات مواد غذایی کپک زده و آلوده به آفلاتوکسین دارای نگرش مثبت، متوسط و منفی بودند.
نتیجه گیری
با توجه به یافته های پژوهش، آگاهی ضعیف شرکت کنندگان نسبت به آفلاتوکسین و متوسط بودن سطح نگرش و عملکرد اکثر شرکت کنندگان ارایه راهکارهایی جهت افزایش سطح آگاهی افراد در راستای افزایش سطح نگرش و عملکرد آنها و کاهش مواجهه با سم آفلاتوکسین لازم و ضروری بنظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647122 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!