بررسی قابلیت حذف آلودگی کادمیوم از محلول های آبی با کاربرد ترکیبی نانوفتوکاتالیستی دی اکسید تیتانیوم و سیلیکای شلتوک برنج

چکیده:
هدف
آلودگی ناشی از کادمیوم از طریق پساب صنایع مختلف وارد محیط زیست می شود. این مطالعه با هدف بررسی کارایی حذف کادمیوم توسط ترکیب نانوفتوکاتالیستی دی اکسید تیتانیوم (TiO2) و سیلیکای شلتوک برنج از محلول های آبی انجام گرفت.
مواد و روش ها
حذف کادمیوم در این مطالعه تجربی در راکتورهای منقطع انجام شد. سیلیکای شلتوک برنج در کوره با حرارت C ̊800 به مدت 4 ساعت پس از اسید شویی تهیه شد. سیلیکای لایه نشانی شده با TiO2، در دمای C ̊450 به مدت 1 ساعت در کوره، پس از لایه نشانی به روش Deep Coating تهیه شد. آزمایش SEM بر جاذب سلیکا و سلیکای لایه نشانی شده جهت بررسی مرفولوژی سطحی قبل و بعد از تثبیت TiO2 صورت گرفت. تاثیر غلظت کادمیوم، جرم جاذب لایه نشانی شده و زمان ماند بر کارایی حذف کادمیوم بررسی گردید.
یافته ها
بر اساس نتایج SEM تغییری در مرفولوژی سطحی جاذب سیلیکا بعد از تثبیت TiO2 مشاهده نشد. نتایج نشان داد که راندمان حذف با افزایش غلظت اولیه کادمیوم کاهش و با افزایش زمان تماس و جرم جاذب لایه نشانی شده افزایش می یابد. حداکثر راندمان حذف به مقدار 65/89% در غلظت mg/l 1 کادمیوم، جرم جاذب لایه نشانی شده g/l 5/1 و زمان ماند 60 دقیقه به دست آمد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که ترکیب نانوفتوکاتالیست دی اکسید تیتانیوم و جاذب سیلیکای شلتوک می تواند به عنوان ترکیب موثر برای حذف کادمیوم از محیط های آبی استفاده مورد توجه قرار گیرد
زبان:
فارسی
صفحات:
334 تا 342
لینک کوتاه:
magiran.com/p1652240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!