بررسی کارایی جدایه های Trichoderma spp. در کنترل بیماری پوسیدگی زغالی سویا ناشی از Macrophomina phaseolina در شرایط گلخانه

چکیده:
بیماری پوسیدگی زغالی ناشی از Macrophomina phaseolina، از معمول ترین بیماری های سویا در بسیاری از نقاط دنیا می‏باشد.به دلیل خاکزی بودن قارچ بیمارگر و توان بالای ساپروفیتی آن در خاک، عدم کنترل موثر بیماری و ایجاد آلودگی های زیست محیطی در اثر استفاده از سموم شیمیایی، از عوامل آنتاگونیست طبیعی مانند جدایه های قارچی متعلق به جنس Trichoderma برای مهارزیستی این بیماری می توان استفاده کرد. در این پژوهشتاثیر دو جدایه متعلق به گونه های‏ Trichoderma harzianum و Trichoderma atroviride در کنترل M. phaseolina و همچنین القای مقاومت گیاه نسبت به این بیمارگر در شرایط گلخانه ای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که در تیمارهای آلوده سازی خاک با بیمارگر، جدایه ی T. harzianum در خاک های سترون و غیرسترون به ترتیب موجب کاهش بیماری به میزان 62 و 65 درصد شد. جدایه T. atroviride نیز بیماری را در خاک های سترون و غیرسترون، به ترتیب 59 و 62 درصد کاهش داد. تلفیق دو جدایه ی تریکودرما با هم، به ترتیب بیماری را 67 و 70 درصد را کاهش دادند.براساس نتایج به دست آمده، در تیمارهای آلوده سازی نوک ساقه ی سویا با بیمارگر، گونه ی T. harzianum در خاک های سترون و غیرسترون به ترتیب موجب 56 و 58 درصد کاهش بیماری شد. جدایه ی T. atroviride نیز در خاک های سترون و غیرسترون به ترتیب موجب کاهش بیماری به میزان 52 و 53 درصد شد. تلفیق دو جدایه ی تریکودرما با هم، به ترتیب بیماری را 60 و 63 درصد کاهش دادند.در مجموع، در این پژوهش، جدایه های تریکودرما در خاک غیرسترون کارایی بیش تری در کاهش بیماری و القای مقاومت نشان دادند. جدایه های تریکودرما در تیمارهای آلوده سازی خاک با بیمارگر تاثیر بیش تری در کاهش بیماری داشتند. جدایه T. harzianum نسبت به جدایه T. atroviride موجب کاهش بیش تر بیماری در هر دو روش کاربرد بیمارگر شده است. تلفیق دو جدایه تریکودرما نیز تاثیر بیش تری در کاهش بیماری و القای مقاومت داشتند.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1653352 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!