جداسازی و تعیین توالی ژن مقاومت به جیوه در باکتری رائولتلا پلانتی کولا

چکیده:
سابقه و هدف
جیوه یکی از منابع آلوده کننده محیط زیست، گیاهان و انسان می باشد. میکروارگانیسم ها با مکانیسم های مختلف نسبت به جیوه مقاومند که اصلی ترین این مکانیسم ها احیای جیوه سمی به جیوه عنصری می باشد. این توانمندی با واسطه ژن های مختلف در باکتری ها می باشد. هدف از این تحقیق بررسی وجود ژن مقاومت به جیوه در باکتری رائولتلا پلانتی کولا از طریق واکنش زنجیره ای پلی مراز و تعیین توالی می باشد.
مواد و روش ها
از باکتری رائولتلا پلانتی کولا که قبلا از پساب جدا شده بود، DNA ژنومی و پلاسمید جدا شد. سپس با استفاده از پرایمرهایی که بر اساس وجود ژن merA در باکتری کلبسیلا اکسی توکا طراحی شده بود واکنش زنجیره پلی مراز انجام پذیرفت. محصول به دست آمده تعیین توالی گردید و با استفاده از سایت NCBI، توالی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
با استفاده از واکنش زنجیره ای پلی مراز بر روی پلاسمید و DNA ژنومی جدا شده از باکتری، باند 1700 جفت بازی به دست آمد. از Blast توالی به دست آمده مشخص گردید که ژن تکثیر شده 99 درصد مشابه ژنmerA در باکتری های انتروباکتر کلوآکه، اشریشیا کلی، سراشیا مارسسنس، کلبسیلا اکسی توکا و آسینتوباکتر است.
نتیجه گیری
برای اولین بار در این تحقیق مشخص گردید که رائولتلا پلانتی کولا جدا شده از منابع طبیعی ایران با داشتن ژن merA نسبت به جیوه مقاوم است. به همین دلیل این باکتری می تواند کاندید مناسبی به منظور استفاده در کاهش یا حذف جیوه در پساب های صنعتی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
307
لینک کوتاه:
magiran.com/p1653854 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!