تعیین ژل دزسنجی بهینه از ترکیب ژل های مجیک- اف و مقلد بافت با استفاده از پارامترهای فراآوایی در انرژی مگاولتاژ

چکیده:
با استفاده از ترکیب ساختار ژل بس پار (پلیمری) مجیک – اف و فانتوم مقلد بافت(تیشو میمیکینگ)، ساختار بهینه ای از ژل های دزسنجی (دوزیمتری) با هدف افزایش حساسیت ژل و کاهش هزینه ساخت دست یابیم.
پس از ساخت 5 نمونه از ژل ها با ساختارهای جدید که از ترکیب ساختار ژل بسپاری مجیک – اف و فانتوم مقلد بافت (نسج) تهیه شده بود، تحت تابش پرتو مگاولتاژ کبالت قرار داده سپس پارامترهای فراآوایی سرعت صدا، ضریب تنکش (تضعیف) و شاخص کیفی نمونه ژل ها در زمان 24 ساعت پس از تابش و در دمای 25 درجه سلسیوس در دزهای 0 و 36 گری مورد بررسی قرار گرفتند، تغییرات حساسیت نمودار دز-پاسخ برای پارامترهای فراآوایی 5 نمونه ژل بسپاری (پلیمری) جدید مورد بررسی قرار گرفتند.
نتایج اندازه گیری نشان دادند که با خوانش پارامتر سرعت صدای 5 نمونه از ترکیبات ساختار ژل پلیمری در زمان 24 ساعت پس از تابش و دمای 25 درجه سلسیوس برای ساختار ژل «دی» (6/34 m/s) بیشترین تغییرات را داشته، که برای ساختار «ایی» برابر 8/31 m/s و برای ساختار «دی» این تغییرات برابر m/s 20 بدست آمد، برای ساختار «سی» تقریبا 1 m/s و برای ساختار «ای» تقریبا صفر حاصل شد. نتایج نمودار تغییرات برای پارامتر ضریب تنکش (تضعیف) برای ساختار «دی» برابر 7/0 db/MHz و برای ساختار «ایی» و «بی» به ترتیب 5/0 و 4/0 db/MHzمی باشند. برای ساختارهای «ای» و «سی» نیز این مقادیر تقریبا 2/0 db/MHz تعیین شدند. مقادیر تغییرات تعیین شده برای نمودار شاخص کیفی برای ساختار «دی» برابر 10 و برای «ایی» برابر 6/7 هستند و برای ساختارهای «ای»، «بی» و «سی» به ترتیب برابر 4/0، 7/4 و صفر می باشند.
بهترین ساختار در این بررسی ژل «دی» بوده که بیشترین تغییرات پارامترهای صوتی را داشته است، همچنین با بررسی ساختارهای 5 نمونه ژل، با افزایش مقدار ژلاتین در ساختار ژل ها حساسیت افزایش می یابد. همچنین در ساختارهایی که از ترکیبات اسید اسکوربیک، سولفات مس و متااکریلیک اسید استفاده نشده، پارامترهای صوتی به افزایش دز تغییرات محسوسی نشان ندادند.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1654327 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!