تکه چین نویسی، کوشش های مدرن، رهیافت های پست مدرن زمینه ها، عناصر، روش ها، تاثیرات و چالش های نمایشنامه نویسی تکه چینانه

چکیده:
در طی سه دهه اخیر، تکه‏چین‏نویسی به عنوان گونه‏ای ادبی گسترش یافته، و به همین نسبت، به نماد دوران معاصر و بحران‏های آن تبدیل شده است. نگارش تئاتری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در یک سده گذشته تجربیات متنوعی را به گنجینه ادبی و هنری جهان عرضه داشته است. از این منظر، پژوهش در مورد زمینه های پیدایش؛ روش‏ها، عناصر آفرینش؛ و تاثیرات معناشناختی آن ضرورتی غیرقابل انکار یافته است.
چه عواملی زیبایی‏شناسی یکپارچه و قطعی مبتنی بر نظام ارسطویی را خدشه‏دار و زیبایی‏شناسی تکه‏چینانه را به عنوان جایگزین آن مطرح ساخت؟ نقش‏آفرینان این تحول در حوزه تئاتر چه جریان‏ها و افرادی هستند؟ زیبایی‏شناسی تکه‏چینانه به عنوان جایگزین نظام ارسطویی چه ویژگی هایی دارد و چه اهدافی را دنبال می‏کند؟
با در نظر گرفتن پرسش‏های فوق و با توجه به کمبود منابع منسجم نظری پیرامون زیبایی‏شناسی تکه‏چینانه، به ویژه در حوزه تئاتر و به ویژه در زبان فارسی، این پژوهش به روش کتابخانه‏ای می‏کوشد چارچوبی مدون از چیستی، سیر تحول، تاثیرات، فرصت‏ها و چالش‏های آن فراهم آورد. در این راه، نخست رابطه تکه‏چین‏نویسی را با گرایش غالب فلسفی دوران معاصر - یعنی تکثرگرایی- نشان می‏دهد؛ سپس به تشریح زمینه های تاریخی و اجتماعی ظهور آن به عنوان یک قالب زیبایی‏شناسانه می‏پردازد و در ادامه چارچوب‏های نظری آن را تبیین می‏کند. دراین‏باره به دشوارهای واژگانی و دلالتی این مفهوم می‏پردازد و به خصوص یکی از مباحث مهم و بنیانی این مفهوم؛ یعنی تمایز یا تفاوت بین تکه‏چین مدرن و تکه‏چین پست مدرن را خاطرنشان می‏سازد. سخن پیرامون ناتمامیت به عنوان جوهره هویتی تکه‏چین و نیز انواع تکه‏چین قسمت پایانی این بخش از مقاله را تشکیل می‏دهد. در ادامه، سیر تحول تاریخی گرایش به زیبایی‏شناسی تکه‏چین، به‏ویژه در حوزه تئاتر تشریح می‏شود و بالاخره، در بخش پایانی مقاله نیز، به اختصار به برخی از تاثیرات زیبایی‏شناختی و فرصت‏ها و چالش‏های آن می‏پردازد.
یافته های حاصل از پژوهش نشان می‏دهد که مجموعه‏ای از عوامل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... که موجب خدشه‏دار شدن تصور یکپارچه و قطعی انسان از خودش، جهان، واقعیت و حقیقت شد و در دوران پست‏مدرن با عنوان تکثرگرایی توصیف می‏شود، زمینه های تبدیل شدن تکه‏چین را به عنوان گونه‏ اصلی و فراگیر این دوران فراهم کرد. این گونه، چنان که نشان داده‏ایم، بهترین ترجمان و وسیله تامین آن چیزی است که تحت عنوان مشارکت در هنر دوران معاصر دنبال می‏شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1657686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!