بررسی تاثیر منبع آبی در تنوع و فراوانی نسبی انگل های خارجی قزل آلای رنگین کمان پرورشی (Oncorhynchus mykiss (Walbaum، 1792 استان قزوین

چکیده:
یک گونه ماهی که در دو منطقه جغرافیایی متفاوت زیست می کند، ممکن است از لحاظ فراوانی و تنوع انگلی دارای تفاوت های جزئی یا آشکار باشد. تفاوت های شیمیایی یا فیزیکی منبع آبی، حضور میزبان های واسطه برخی انگل ها و عوامل متعدد و پیچیده دیگری در این اختلاف سهیم است. این تحقیق طی 36 ماه در سال های 88 تا 91 در مزارع پرورش استان قزوین، برای بررسی نقش منبع آبی در فراوانی و تنوع انگل های خارجی قزل آلای رنگین کمان پرورشی انجام گرفت. برای این منظور تعداد 1150 قزل آلای دارای علائم کلینیکی از هفت مزرعه با منبع آبی چاه و میانگین دمایی 15 درجه سانتی گراد و سه مزرعه با منبع آبی رودخانه و میانگین دمایی 11 درجه سانتی گراد صید و به صورت زنده به آزمایشگاه دامپزشکی قزوین منتقل شدند. مطالعات انگلی به روش لام مرطوب انجام گرفت و با کلیدهای تشخیصی، شناسایی شدند. نتایج حاکی از آن بود که مزارع دارای آب رودخانه علی رغم به دنبال هم قرار گرفتن، ماهیان دارای فراوانی و تنوع فصلی انگلی کمتری نسبت به ماهیانی بودند که از آب چاه با میانگین دمایی بالاتر استفاده می کردند. انگل های مزارع با استفاده از آب رودخانه شامل Ichthyobodo، Trichodina، Dactylogyrus، Gyrodactylus، Ichthyophthirrius با بیشترین فراوانی در تابستان و همچنین Chilodonella با بیشترین فراوانی در زمستان بود. لیکن جدایه های انگلی ماهیان قزل آلای مزارع دارای منبع آبی شامل Tetrahymena، Epistylis، Cryptobia، Vorticella، Lernaea، Chilodonella، Trichodina، Dactylogyrus، Gyrodactylus، Ichthyophthirius بودند که از این بین شایع ترین انگل ها مربوط به Ichthophthirius و Trichodina با بیشترین فراوانی به ترتیب در تابستان و پاییز و Chilodonella با بیشترین فراوانی در زمستان بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1663359 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!