اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی براسترس شغلی و بهزیستی روان شناختی معلمان زن

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ذهن آگاهی، از فنونی است که به منظور کاهش استرس و افزایش بهزیستی روان شناختی به کار می رود. لذا پژوهش حاضر باهدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر استرس شغلی و بهزیستی روان شناختی معلمان زن شهر قزوین انجام شد.
روش بررسی
این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل، جامعه آماری کلیه معلمان زن مقطع متوسطه شهر قزوین بودند. حجم نمونه 30 نفر بود که به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شدند. به عنوان ابزار اندازه گیری از پرسشنامه استرس شغلی اسیپو و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (فرم کوتاه) استفاده گردید. ابتدا هر 30 شرکت کننده به پرسشنامه ها پاسخ دادند (پیش آزمون). سپس شرکت کنندگان به دو گروه 15 نفر آزمایشی و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایشی در معرض آموزش گروهی مهارت های ذهن آگاهی (8 جلسه آموزشی) قرار گرفت اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت ننمودند و در لیست انتظار بودند. سپس هر دو گروه مجددا به پرسشنامه ها پاسخ دادند (پس آزمون).
یافته ها
میانگین نمرات استرس شغلی در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون (93/133± 34/27)، (33/127± 55/22) و در مرحله پس آزمون، (86/100±73/19)، (46/128±86/17) و در متغیر بهزیستی روان شناختی میانگین نمرات در دو گروه آزمایش و کنترل در مرحله پیش آزمون (06/88± 46/7)، (86/85±02/11) و در مرحله پس آزمون (13/97±15/5)، (60/85±17/9) بود. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد استرس شغلی معلمان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل پس از مداخله، کاهش محسوسی داشته و همچنین مولفه های استرس شغلی و بهزیستی روان شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش پیداکرده است (p<0/05)
نتیجه گیری
آموزش مهارت های ذهن آگاهی در کاهش استرس شغلی و افزایش بهزیستی روان شناختی معلمان زن اثربخش بود. لذا با برگزاری دوره های آموزشی ذهن آگاهی از طریق آموزش ضمن خدمت در جهت افزایش بهزیستی روان شناختی و کاهش استرس شغلی معلمان می توان گام برداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
55 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1664176 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!