ارائه یک الگوی کاربردی برای ارزیابی عملکرد HSE پیمانکاران ساخت و ساز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ارزیابی عملکرد نظام مدیریت HSE پیمانکاران یک مرحله کلیدی در فرایند مدیریت پیمانکاران محسوب می شود و پایه های بهبود مستمر را تشکیل می دهد. لذا هدف پژوهش کنونی ارائه یک الگویی کاربردی برای ارزیابی عملکرد HSE سطح پروژه پیمانکاران می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه تحلیلی-کاربردی، پس از تعیین فاکتورهای اصلی و شاخص های مربوط به هر یک از آنها، پرسشنامه مورد نظر آماده شد و سپس فرایند روایی و پایایی پرسشنامه انجام گردید. با استفاده از این پرسشنامه و با نظرسنجی از 3 گروه از خبرگان HSE شرکت، اهمیت فاکتورهای اصلی و شاخص های آنها مشخص شد. سپس نتایج خروجی نظرات خبرگان بررسی گردید و با کمک فرمول های مربوطه، اهمیت نسبی فاکتورهای اصلی و شاخص های آنها محاسبه گردید. برای شکل گیری الگو، نمره شاخص های عملکرد محاسبه گردید. در پایان به منظور اعتبار سنجی الگوی ارائه شده، عملکرد HSE سه پیمانکار بزرگ ساخت و ساز یک شرکت فعال در حوزه پتروشیمی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
الگوی ارائه شده از 7 فاکتور اصلی و 123 شاخص تشکیل شده است. دامنه نمره کل ارزیابی عملکرد پیمانکار از نظر HSE در سطح پروژه می تواند بین 80 (عملکرد خیلی ضعیف) تا 400 (عملکرد خیلی خوب) باشد. نتایج ارزیابی عملکرد سطح پروژه 3 پیمانکار نشان داد که پیمانکار اول عملکردHSE خوب و پیمانکار دوم و سوم عملکرد HSE متوسطی دارند.
نتیجه گیری
الگوی پیشنهادی می تواند توسط کارفرمایان سازمان های بزرگ جهت ارزیابی عملکرد HSE سطح پروژه پیمانکاران خود بکار گرفته شود. همچنین با توجه به نمره خروجی از فرایند ارزیابی عملکرد می توان پیمانکاران را طبق عملکرد HSE آنها سطح بندی کرد و بعنوان ورودی در انتخاب پیمانکاران برای پروژه های بعدی استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1664180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!