کنترل بیولوژیک و القای سیستمیک آنزیم های پراکسیداز و پلی فنل اکسیداز به وسیله قارچ Trichoderma harzianum در گوجه فرنگی آلوده به نماتد javanica Meloidogyne

چکیده:
القای آنزیم های پراکسیداز، پلی فنل اکسیداز و سیستمیک شدن آن در گیاهچه گوجه فرنگی رقم کینگ استون آلوده به نماتد مولد گره ریشه وساقه گیاه با استفاده از تقسیم دوتایی سیستم ریشه مورد بررسی قرار گرفت. ریشه گیاهچه های در مرحله شش برگی پس از شست وشوی از محل ریشه اصلی به دو قسمت تقسیم و در دو گلدان مجاور قرار گرفته، سپس به وسیله قارچ و نماتد مایه زنی ومورد ارزیابی آنزیم های پراکسیداز و پلی فنل اکسیداز قرار گرفتند. در تیمار اول نیمی از ریشه به وسیله سوسپانسیون اسپور قارچ تریکودرما مایه زنی گردید و نیمی دیگر با نماتد مایه زنی شد. در تیمار دوم نیمی از ریشه به وسیله نماتد مایه زنی گردید و نیمه دیگر با آب مقطر. تغییرات فعالیت آنزیم پراکسیداز و پلی فنل اکسیداز در عصاره هر یک از قسمت های ریشه و ساقه در هر تیمار به مدت 7 روز به طور روزانه اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که قارچ تریکودرما قادر به افزایش معنی دار فعالیت آنزیم ها در بخش های مختلف ریشه بوده به طوری که نه تنها در محل مایه زنی ریشه بلکه در بخش های دیگر گیاه از جمله ریشه وساقه نیز افزایش فعالیت آنزیم ها را موجب شد. حداکثر فعالیت آنزیم پراکسیداز در ریشه و ساقه گیاه به ترتیب پنج و چهار روز بعد از مایه زنی گیاه بوده و به دنبال آن کاهش فعالیت دیده شد، ولی حداکثر فعالیت آنزیم پلی فنل اکسیداز در ریشه و ساقه به ترتیب شش و چهار روز بعد از مایه زنی اندازه گیری شد. با توجه به نتایج به دست آمده، قارچ تریکودرما دارای پتانسیل القای سیستمیک آنزیم های پراکسیداز ، پلی فنل اکسیداز است که در سیستم دفاعی گیاه اثر دارد و می تواند در مدیریت نماتد مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 72
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665658 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!