مروری بر جنبه های حقوقی، قانونی، اخلاقی و فقهی رحم جایگزین در ایران با تاکید بر جنبه مشاوره ای آن

چکیده:
مقدمه
یکی از شیوه های کمک به زوجین نابارور، استفاده از روش های کمک باروری است. در فرآیند درمان ناباروری به روش رحم جایگزین نیاز به مشارکت فرد سوم پیامدهای ویژه قانونی - حقوقی، فقهی و اخلاقی را در پی خواهد داشت. مطالعه مروری حاضر با هدف بررسی مطالعات صورت گرفته پیرامون جنبه های قانونی - حقوقی، فقهی و اخلاقی رحم جایگزین در ایران با تاکید بر جنبه مشاوره انجام شد.
روش کار
مطالعه مروری حاضر حاصل مرور شواهد منتشر شده پیرامون جنبه های مذکور رحم اجاره ای توسط نویسندگان ایرانی در فاصله سال های 2006 تا 2016 در پایگاه های فارسیIran Medex ، SID و انگلیسی CINAHL، Google Scholar و PubMed می باشد. برای جمع آوری اطلاعات ابتدا مقالاتی که در عنوان و یا متن دارای یکی از کلمات «رحم اجاره ای»، «مادر جایگزین»، «بارداری با مشارکت شخص ثالث»، «ناباروری»، «قانون»، «حقوق»، «فقه» و «اخلاق» بودند به تنهایی یا در ترکیب با هم به صورت فارسی و انگلیسی معادل جستجو شدند. از بین 706 مقاله، 42 مقاله حائز شرایط پژوهش بود.
یافته ها
در قانون ایران جنبه های مختلف رحم جایگزین روشن نیست. عدم پذیرش رحم جایگزین از سوی اکثر علمای اهل سنت و اختلاف نظر علمای شیعه وجود دارد. وجود مسائل قانونی مانند ارث و نیز ابعاد اخلاقی احتمالی از جمله به خطر افتادن جان مادر حامل بر ضرورت مشاوره های مستمر و جامع بیش از پیش می افزاید.
نتیجه گیری
تدوین راهنمای مشاوره ای جامع و در دسترس برای پاسخگویی به سوالات طبی، قانونی و مذهبی زوجین داوطلب، قبل از انتخاب این روش درمانی ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
33 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666326 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!