اهمیت و روش های درمان یبوست بارداری در طب سنتی ایران و مقایسه آن با طب رایج

چکیده:
مقدمه
یبوست یکی از شایع‏ترین شکایات در دوران بارداری است که درصد قابل توجهی از زنان باردار تجربه‏ای از ابتلاء یا تشدید آن در دوران بارداری را ذکر می‏کنند. در این مقاله توصیه های مربوط به رفع یبوست در زمان بارداری از منابع طب سنتی و پایگاه های اطلاعاتی طب رایج استخراج و مقایسه شدند.
روش کار
در این مطالعه مروری و کتابخانه‏ای ابتدا توصیه های مربوط به یبوست بارداری از کتب مرجع و مهم طب سنتی بررسی شد، سپس مقالات فارسی و انگلیسی پایگاه هایGoogle scholar ، PubMed، Scopus،SID ، magiran و iranmedex با کلیدواژه های انگلیسی pregnancy، constipation و constipation و کلیدواژه های فارسی یبوست، بارداری و ترکیب این دو کلمه بدون ایجاد محدودیت زمانی مورد جستجو و بررسی قرار گرفت و یافته های به دست آمده در مرحله اول که حاصل از منابع طب سنتی بودند، با موارد به دست آمده از مقالات مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: در طب سنتی ایران این اعتقاد وجود دارد که رفع یبوست و استفاده از ملینات در صورت ضرورت در زمان بارداری بسیاری از عوارض بارداری را کاهش می‏دهد. توصیه های مربوط به پیشگیری و درمان یبوست بارداری در طب سنتی ایران به چند دسته قابل تقسیم هستند که شامل: توصیه های غذایی مانند مصرف سوپ های چرب، توصیه های دارویی مانند استفاده از فلوس و گل سرخ، توصیه های غیرخوراکی مانند پیاده روی ملایم و انما، موارد منع مصرف و نیازمند احتیاط مانند پرهیز از غذاهای تند و تلخ و قابض می باشد. در طب رایج نیز مانند طب سنتی، خط اول درمان برای درمان یبوست در زمان بارداری تغییر رژیم غذایی و سبک زندگی عنوان شده است و استفاده از دارو تا حد امکان منع شده است.
نتیجه گیری
مسیر کلی برخورد با یبوست بارداری در منابع طب سنتی مشابه یافته های پزشکی رایج می باشد، ولی جزئیات توصیه های موجود در این منابع از سطح شواهد مطلوب برخوردار نیست. هم چنین اهمیت توجه به یبوست در کاهش عوارض مختلف بارداری در این منابع بسیار مورد تاکید است که شایسته بررسی بیشتر می‏باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!