حفاظت رویشگاه گیاه دارویی Ferula ovina L با استفاده از روش مدل سازی رویشگاه پتانسیل (مدل پیشنهادی: تحلیل عاملی آشیان اکولوژیک)

پیام:
چکیده:
محدود شدن رویشگاه ها و نزول جمعیت گونه ها به دلیل افزایش تخریب انسان در طبیعت، توجه بسیاری از محققان را به مدل سازی پراکنش گونه های گیاهی برانگیخته است. با توسعه تکنولوژی 3S (به عنوان مثال، GIS، RS و GPS) در سال های اخیر، مدل سازی رویشگاه های گیاهان دارویی در مقیاس بزرگ، تبدیل به یک کانون تحقیقات جدید شده است. در این پژوهش، با استفاده از مدل تحلیل عامل اکولوژیک (ENFA) رویشگاه گونه ی Ferula ovina Boiss. به عنوان گونه ای دارای ارزش دارویی صنعتی فراوان مدل سازی گردید؛ به این ترتیب که داده های حضور این گونه از 54 سایت در منطقه مطالعاتی (مراتع فریدون شهر استان اصفهان) به روش تصادفی- طبقه بندی جمع آوری و نقشه های متغیرهای محیطی مانند نقشه های توپوگرافی، اقلیمی و خاک به کمک روش های زمین آمار با قدرت تفکیک مکانی 90×90 متر تولید گردید و در نهایت نقشه ی رویشگاه بالقوه گونه ی F. Ovina ایجاد شد. بر طبق آنالیز ENFA، مهمترین عامل در تعیین رویشگاه پتانسیل کما فاکتور درصد رس خاک تعیین شد. پس از آن، رطوبت اشباع خاک و هدایت الکتریکی نسبت به سایر عوامل اهمیت بیشتری دارد و جهت شیب، بر پراکنش گونه تاثیر زیادی نداشت. مقادیر عوامل حاشیه گرایی و تخصص گرایی به ترتیب برابر 747/0و 1/712 نشان دهنده این است که گونه در رویشگاه های حاشیه ای دیده می شود. ارزیابی مدل با استفاده از دو روش ضرایب آماری کاپا (0/72) و اعتبارسنجی متقابل (89%) انجام شد که نشان دهنده دقت بالای مدل ENFA می باشد. نتایج این پژوهش برای مقاصد مدیریتی در توسعه پایدار اکوسیستم های مرتعی، حفاظت و احیای این اکوسیستم ها کاربرد دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
105 تا 122
لینک کوتاه:
magiran.com/p1667597 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!