بررسی عکس العمل گونه Frankenia hirsuta به گرادیان های محیطی در مراتع شوره زار اینچه برون استان گلستان با استفاده از تابع HOF

چکیده:
گونه Frankenia hirsuta گونه چندساله هالوفیت است که در تولید علوفه مراتع اینچه برون نقش ایفا می کند. با بررسی آشیان بوم شناختی این گونه در بوم نظام مرتعی اینچه برون، می توان در پیش بینی پاسخ آن ها نسبت به عوامل محیطی و مدیریتی کمک موثری نمود. هدف از تحقیق، بررسی عکس العمل گونه Frankenia hirsuta به برخی گرادیان های محیطی در مراتع شوره زار اینچه برون با استفاده از تابع HOF می باشد. در این مطالعه، 400 پلات 4 مترمربعی در امتداد فاصله از آبشخور برداشت شد. نمونه برداری با روش سیستماتیک تصادفی صورت گرفت. در هر پلات، حضور گونه Frankenia hirsuta ثبت و همچنین در مرکز هر پلات، اقدام به نمونه گیری خاک از عمق صفر تا بیست سانتی متر شد. آزمایش های لازم برای اندازه گیری وزن مخصوص ظاهری خاک، رطوبت خاک، pH، EC، بافت خاک، کربن آلی، نیتروژن و فسفر انجام شد. به منظور برازش منحنی پاسخ گونه نسبت به گرادیان های محیطی از توزیع دوجمله ای از تابع HOF استفاده شد. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار 3.02R انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که دامنه اکولوژیک و مقدار بهینه اکولوژیکی نسبت به فاصله از آبشخور دام، به ترتیب برابر 200-1000 متر و 825 متر بوده است، نتایج نشان داد که حضور گونه Frankenia hirsuta با فاصله از آبشخور دام، به صورت همنوای افزایشی بود. منحنی عکس العمل گونه Frankenia hirsute با میزان رطوبت خاک، درصد شن، کربن آلی و ازت خاک به صورت همنوای افزایشی بوده است . به طور کلی، این گونه بیشتر در مناطق شور استان، به صورت لکه ای و در مکان های پست و نقاطی که از رطوبت مناسب و شوری به نسبت کمتری برخوردار است، انتشار دارد. برای حفظ و بهره برداری پایدار از این گونه پیشنهاد می شود که از چرای سنگین دام در این محدوده جلوگیری شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 48
لینک کوتاه:
magiran.com/p1668378 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!