بررسی اثرات روغن کلزای تهیه شده به روش پرس سرد بر روی فاکتورهای هماتولوژیک، بیوشیمیایی و آنزیم های کبدی موش صحرایی

چکیده:
مقدمه
با توجه به افزایش تولید، مصرف و مزایای تغذیه ای روغن های خوراکی تهیه شده به روش پرس سرد، بررسی سلامت و ایمنی مصرف روغن کلزای تهیه شده به روش پرس سرد انجام شد که از طریق مقایسه فاکتورهای هماتولوژی، بیوشیمیایی و آنزیم های کبدی بین موش های صحرایی دریافت کننده روغن کلزای تهیه شده به روش پرس سرد و موش های صحرایی دریافت کننده روغن کلزای تصفیه شده، صورت پذیرفت.
مواد و روش ها
بر طبق راهنمای «آزمایش مواد شیمیایی- مطالعه سمیت در جوندگان، دوز تکرار90 روزه»، 56 موش صحرایی به پنج گروه تقسیم بندی شدند. گروه ها شامل: گروه 1 با جیره غذایی معمولی، گروه 2 دریافت کننده غذای معمولی و روغن کلزای تصفیه شده با دوز (5 میلی گرم برکیلوگرم وزن بدن) و گروه های 3، 4 و 5 نیز علاوه بر غذای معمولی، دریافت کننده روغن کلزای تهیه شده به روش پرس سرد، هر کدام در دوزهای به ترتیب 5/2 و 5 و 5/7 (میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن) بودند. در پایان آزمایش تغییرات وزن بدن،مصرف غذا وآب، علائم مسمومیت، مشاهدات بالینی و معاینات چشم پزشکی در طول دوره (90 روز) بررسی شد.
یافته ها
نتایج پژوهش در زمینه تغییرات وزنی، تعیین پارامترهای خونی و فاکتورهای بیوشیمیایی در تمامی موش های صحرایی بررسی گردید. میزان کاهش تری گلیسرید و آنزیم های کبدی (ALT،AST) در گروه های دریافت کننده روغن کلزای پرس سرد در مقایسه با گروه دریافت کننده روغن کلزای تصفیه شده از لحاظ آماری معنی دار بود (05/0> P).
نتیجه گیری
باتوجه به نتایج حاصله، روغن کلزای تهیه شده به روش پرس سرد در دوزهای تجویز شده، بر فاکتورهای هماتولوژی، بیوشیمیایی و آنزیم های کبدی موش صحرایی اثری نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1671262 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!