بررسی اثر ضدباکتریایی عصاره هیدروالکلی پوست پرتقال (Peel Citrus sinensis) در شرایط آزمایشگاهی

چکیده:
سابقه و هدف
عفونت های باکتریایی روده ای با تجویز آنتی بیوتیک قابل درمان هستند؛ ولی گزارش هایی مبنی بر تاثیرات گیاهان دارویی در ناراحتی های گوارشی نیز وجود دارد که با افزایش روزافزون مقاومت های آنتی بیوتیکی باکتریایی، استفاده از آن ها را ترغیب می کند. هدف از این تحقیق، بررسی شدت اثر ضدباکتریایی عصاره متانولی پوست پرتقال است.
مواد و روش ها
پس از جمع آوری پوست پرتقال و شناسایی آن، عصاره متانولی با روش ماسراسیون (Maceration) تهیه شد و اثر آن علیه سویه های استاندارد باکتری های استافیلوکوک اورئوس (aureus Staphylococcus)، باسیلوس سرئوس (cereus Bacillus)، کلبسیلا پنومونیه (Klebsiell pneumoniae)، سودوموناس آئروژینوزا (aeruginosa Pseudomonas) و سالمونلا اینتریتیدیس (enteritidis Salmonella) با استفاده از روش میکرودایلوشن (گوده پلیت) در محیط BHI براث (Brain Heart Infusion broth) بررسی و مطالعه گردید.
یافته ها
همه سویه های استاندارد باکتری ها در گوده ابتدایی، حساس به این عصاره بودند؛ ولی حداقل غلظت ممانعت از رشد (MIC Minimum Inhibitory Concentration:) در جنس های گوناگون، متفاوت دیده شد. در گروه اول حساس ترین باکتری، باسیلوس سرئوس مشاهده شد؛ زیرا ml/lμ 12/3 =MIC از عصاره را دریافت کرده بود. در گروه دوم جنس های استافیلوکوکوس و سالمونلا بیان شده اند؛ زیرا ml/lμ 25/6 =MIC از عصاره را شامل می شود. در گروه سوم که جنس های کلبسیلا و سودوموناس هستند، مقاوم ترین موارد بیان شده اند، ml/lμ 5/12 =MIC از عصاره را دریافت کرده اند.
استنتاج: تحقیق در مورد محصولات طبیعی که مصرف آن ها در طب سنتی برای ناراحتی های گوارشی مرسوم بوده، ازنظر فعالیت ضدباکتریایی و تنظیم فلور میکروبی باارزش است. در این پژوهش مشخص گردید که پوست پرتقال می تواند رشد بسیاری از باکتری ها را در شرایط آزمایشگاهی مهار کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
392 تا 397
لینک کوتاه:
magiran.com/p1677712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!