مقایسه اثر عصاره هیدروالکلی گل بنفشه و هورمون ملاتونین بر رشد تومور و میزان بیان فاکتورهای NF-kB، TNFR1 و VCAM-1 در مدل سرطانی سینه 4T1 در شرایط in vivo

چکیده:
سابقه و هدف
Viola odorata به عنوان یک داروی گیاهی در درمان اختلالات کبدی و کاهش درد ناشی از سرطان استفاده می شود. ملاتونین (Melatonin: MEL) می تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کند و سلول ها را از استرس های اکسیداتیو حفظ نماید. ملاتونین یک اثر مهاری مستقیم بر تکثیر سلول های سرطانی دارد. در این مطالعه، تاثیرات عصاره هیدروالکلی Viola odorata و MEL بر میزان رشد تومور و بیان فاکتورهای NF-kB،TNFR1 و VCAM-1 در مدل سرطان سینه 4T1 مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این مطالعه تجربی، سلول های 4T1 کشت شده پس از برداشت، در سوسپانسیونی عاری از محیط کشت قرار گرفتند. به 5 گروه 5 تایی از موش ها، به میزان (8/0 میلیون سلول) mL 1/0 به صورت زیرپوستی در ناحیه غدد پستانی سمت راست یا قسمت عقبی بدن تزریق شد. موش های BALB/c پیوند داده شده با سلول های 4T1 با غلظت های گوناگونی از VOE (50، 150 و mg/kg 250) و MEL (mg/kg 40) به مدت 21 روز تیمار شدند. گروه کنترل آب مقطر دریافت کردند. در روز بیست ودوم موش ها قربانی شدند و میزان بیان فاکتورهای NF-kB، TNFR1 و VCAM-1 با تکنیک وسترن بلاتینگ(Western Blotting) اندازه گیری شد. داده ها توسط نرم افزار SPSS 16 و با استفاده از آزمون ANOVA آنالیز شدند.
یافته ها
اندازه تومورها در موش های تیمارشده با MEL (000/0P=) و VOE250 (0001/0P=) از گروه کنترل کمتر بود. همچنین داده های به دست آمده از این پژوهش نشان داد که MEL (022/0P=) و VOE250 (02/0P=) بیان TNFR1 را کاهش داده اند. ازطرف دیگر، MEL (034/0P=) و VOE250 سبب کاهش بیان VCMA-1 در مدل های سرطانی 4T1 شده اند. برخلاف گروه MEL، میزان بیان NF-kB در گروه VOE250 (012/0P=) در مقایسه با گروه کنترل کاهش پیدا کرده است.
استنتاج: به نظر می رسد MEL و VOE به ترتیب با کاهش در بیان VCAM-1، NF-kB و افزایش بیان TNFR1 موجب کاهش میزان رشد تومور در مدل سرطان سینه 4T1 شده اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 40
لینک کوتاه:
magiran.com/p1677741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!