تاثیر دستورالعمل آرام سازی بر مدت زمان اتصال به دستگاه تهویه مکانیکی و طول مدت اقامت بیمار در بخش مراقبت ویژه

چکیده:
هدف
دستیابی به سطح مناسب آرام سازی در بیماران تحت تهویه مکانیکی از چالش های بزرگ مراقبتی و درمانی در بخش های ویژه می باشد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر دستورالعمل آرام سازی بر مدت زمان اتصال بیمار به دستگاه تهویه مکانیکی و طول مدت اقامت بیمار در بخش مراقبت ویژه انجام شد.
مواد و روش ها
این پژوهش یک مطالعه کارآزمایی بالینی بود که از شهریور تا اسفند ماه سال 92 در بیماستان الزهراء (س) اصفهان انجام شده است. یک دستورالعمل آرام سازی بر اساس متون موجود 10 سال اخیر و مشاوره با متخصصین بی هوشی و پرستاران طراحی گردید. 50 بیمار جراحی شکم با برش عمودی که تحت تهویه مکانیکی بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمون (پروتکل) و کنترل (روش روتین) قرار گرفتند. ابتدا برای 25 بیمار که بر اساس مقیاس ریچموند نیاز به آرام سازی داشتند از روش روتین آرام سازی استفاده شد؛ سپس برای 25 بیمار دیگر از دستورالعمل آرام سازی استفاده شد. این بیماران از نظر مدت اتصال به دستگاه تهویه مکانیکی و طول مدت اقامت در بخش مراقبت ویژه مقایسه شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس آپاچی II، مقیاس ریچموند، میزان مصرف داروهای آرام بخش، مدت اتصال به دستگاه تهویه مکانیکی و مدت اقامت در بخش مراقبت ویژه بود.
یافته ها
یافته ها نشان داد که 76% بیماران در دو گروه مرد و میانگین سنی آن ها 3/53 سال بود. میانگین مدت اتصال به تهویه مکانیکی در گروه کنترل (4/91±8/220) ساعت و در گروه آزمون (4/96±4/116) ساعت بود که این اختلاف از نظر آماری معنی دار بود (001/0>P). بعلاوه، اجرای دستورالعمل آرام سازی طول مدت اقامت در بخش مراقبت ویژه را تا 6/8 روز کاهش داد.
نتیجه گیری
در بیماران تحت تهویه مکانیکی و نیازمند داروهای آرام بخش، استفاده از دستورالعمل آرام سازی مدت زمان اتصال به دستگاه تهویه مکانیکی و اقامت بیمار در بخش ویژه را کاهش می دهد. لذا پیشنهاد می شود پرستاران از این دستورالعمل در آرام سازی بیماران استفاده نمایند
زبان:
فارسی
صفحات:
380 تا 390
لینک کوتاه:
magiran.com/p1678496 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!