شیوع گرفتگی عضلات پا در سه ماهه سوم بارداری و ارتباط آن با رفتار تغذیه ای در زنان باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر تبریز، 1393-1392

چکیده:
اهداف گرفتگی عضلانی، انقباض دردناک، موضعی، قابل لمس و غیرارادی عضلات اسکلتی است که به دلایل مختلف ازجمله کمبود ویتامین های تغذیه ای به وجود می آید و از نشانه های شایع، به ویژه در سه ماهه سوم بارداری و یکی از علل اختلالات خواب در بارداری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع گرفتگی عضلات پا در سه ماهه سوم بارداری و ارتباط آن با رفتار تغذیه ای در سال های 1392-1393 انجام شد.
مواد و روش ها این مطالعه مقطعی روی 439 زن باردار مراجعه کننده به مراکز و پایگاه های بهداشتی درمانی شهر تبریز که به صورت تصادفی انتخاب شده بودند انجام گرفت. ابزار گردآوری داده ها پرسش نامه چهار قسمتی شامل اطلاعات فردی اجتماعی، مشخصات مامایی، زیردامنه رفتار تغذیه ای پرسش نامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت ((HPLP-2 و اطلاعات مربوط به ویژگی های گرفتگی پا بود. از نسخه 16 نرم افزار آماری SPSS و آمار توصیفی و تحلیلی شامل آزمون های تی مستقل، پیرسون و مجذور خی برای تجزیه وتحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها 57/9 درصد از شرکت کنندگان از گرفتگی عضلات پا در سه ماهه سوم بارداری رنج می بردند. متوسط سن بارداری شروع گرفتگی عضلات پا هفته 23±8 و به طور میانگین 6±7 بار در هفته گزارش شد. متوسط طول مدت گرفتگی عضلات پا 1/178±2/40 دقیقه و شدت درد گرفتگی عضلات پا 6±2 بود. بین هیچ یک از ویژگی های گرفتگی عضلات پا شامل تعداد و شدت و طول مدت گرفتگی عضلانی با میانگین نمره رفتار تغذیه ای و مصرف مکمل ارتباط معنادار آماری وجود نداشت (05/0نتیجه گیری گرفتگی عضلات پا جزء عوارض شایع در سه ماهه سوم بارداری است و با رفتارهای تغذیه ای در دوران بارداری ارتباطی ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
740 تا 747
لینک کوتاه:
magiran.com/p1683499 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!