بررسی نقش اطلاعات الکترونیکی هواپایه در جلوگیری از غافلگیری جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات ناهمطراز و ارائه الگوی مناسب

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

داشتن اطلاعات از صحنه عملیات و دشمن در طول تاریخ نظامی جهان، در میزان موفقیت و پیروزی نقش اساسی داشته است. در گفتمان نظامی معاصر، غافلگیری اغلب به منزله ضریب فزاینده نیرو تعریف می‌شود؛ چیزی که اثربخشی نیروهای یک طرف را در مبارزه و جنگ افزایش میدهد. تاکید اسلام بر کسب آمادگی همه‌جانبه مسلمانان که آیه «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه»،.(انفال 60) مثال بارز و روشن آن می‌باشد و فرمایشات پیامبر گرامی اسلام صله‌الله‌علیه وآل وسلم  و ایمه اطهار علیهم‌السلام‌ مشخص مینماید حفظ آمادگی در مسیر دفع تهدیدهای و جلوگیری از غافلگیری در مقابل دشمنان شناخته شده و ناشناخته مسلمانان همواره توصیه شده است. یکی از روش‌های نوین تامین اطلاعات هشداردهنده در جهت جلوگیری از غافلگیری، گرداوری اطلاعات الکترونیکی به ویژه با استفاده از سامانه‌های پرنده می‌باشد که با توجه به توان رصد گسترده و در عمق می‌تواند در جلوگیری از غافلگیری در برابر تهدیدات کنونی موثر باشد. در این مقاله نوع تحقیق توسعه‌ای- کاربردی بوده و روش انجام آن موردی – زمینه‌ای است. به‌منظور گردآوری اطلاعات مورد نیاز از روش‌های کتابخانه‌ای و از روش میدانی با استفاده از ابزارهای مصاحبه و پرسشنامه استفاده شده است. یافته‌های تحقیق درخصوص ارایه الگوی مناسب جهت بهره‌برداری حداکثری از اطلاعات الکترونیکی هواپایه در جهت جلوگیری از غافلگیری جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات ناهمطراز، شناخت مهم‌ترین کارکردها و نتایج اطلاعات الکترونیکی هواپایه و تبیین میزان نقش آنها و تبیین ابعاد، مولفه‌ها و شاخص‌های اطلاعات الکترونیکی هواپایه که در موضوع جلوگیری از غافلگیری جمهوری اسلامی ایران در برابر تهدیدات ناهمطراز موثر می‌باشند احصا گردیده است.

زبان:
فارسی
در صفحه:
163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1685158 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!