مقایسه آنتی مولرین هورمون و سایر هورمون های جنسی در خانم های مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک و گروه شاهد

چکیده:
زمینه و هدف
آنتی مولرین هورمون که توسط سلول های گرانولوزای فولیکول های کوچک تخمدانی ترشح می شود، اخیرا بعنوان یک مارکر برای تعیین تشخیص تخمدان پلی کیستیک مطرح شده است، این مطالعه به بررسی هورمون آنتی مولرین و سایر هورمون های جنسی بعنوان یک مارکر افتراق پرداخت.
روش کار
این مطالعه به صورت مورد - شاهدی بر روی 176 نفر از مراجعین به درمانگاه ولی عصر که 88 نفر آن ها بر اساس معیارهای تشخیصی Rotterdam مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک (Polycystic ovaries syndrome: PCOS) شناخته شده اند، انجام شد. مطالعه با ثبت اطلاعات بدست آمده از پرونده های بیماران در پرسشنامه ها و سپس آنالیز آن ها با نرم افزار SPSS 19 انجام شد.
یافته ها
زنان مبتلا به PCOS دارای شاخص توده بدنی (Body Mass Index-BMI) و سطوح هورمونی LH و نسبت LH به FSH و تستوسترون بالاتر از زنان همسن و مشابه در گروه کنترل بودند. همچنین سطح آنتی مولرین هورمون (AMH) مستقل از سایر عوامل با میانگین ng/ml 7/77/8 در گروه مورد در مقایسه با ng/ml2.9 در گروه کنترل بطور معنی دار بالاتربود (0001/0p<).
نتیجه گیری
بر اساس این مطالعه، هورمون آنتی مولرین مستقل از سایر عوامل، در زنان مبتلا به PCOS بالاتر از گروه کنترل است. همچنین این هورمون در مبتلایان به PCOS ارتباطی با هورمون های جنسی و سایر فاکتورها ندارد. شاید بتوان از اندازه گیری این هورمون بعنوان یک مولفه تشخیصی استفاده نمود. مع هذا انجام مطالعات بیشتر جهت تعیین ارزش آن توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
26 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p1689061 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!