شناسایی و بررسی مجموعه های ماکروبنتوز سواحل جنوب غربی دریای مازندران (گیلان)

چکیده:
دریای مازندران بزرگ ترین دریاچه جهان در بین کشورهای ایران، ترکمنستان، قزاقستان، روسیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد. تاکنون مطالعات مختلفی برروی بنتوزهای دریای مازندران صورت گرفته که در عمق های متفاوت در زمان ها و مکان های مختلفی از این دریاچه روی داده است. سواحل استان گیلان شامل سه بخش است : سواحل غربی، سواحل مرکزی، سواحل شرقی. بنتوزها جاندارانی هستند که درنزدیکی یا روی کف اقیانوس ها و دریاها زندگی می کنند و به نوعی به بستر وابسته هستند. برخی از بنتوزها در داخل رسوبات و برخی نیز روی رسوبات یا در آب های نزدیک کف زندگی می کنند. تحقیق حاضر از آبان ماه 1388 تا مرداد ماه 1389 در 10ماه در طول سواحل جنوب غربی دریای خزر (استان گیلان) با انتخاب چهار ایستگاه: سفیدرود ، بندر انزلی ، لیسار، آستارا در عمق های 5/0 تا 1متر (نزدیک ساحل و کمی دورتر از ساحل) با 9بار تکرار در هر ایستگاه به صورت ماهانه انجام شده است. طی چهار فصل نمونه برداری در مجموع تعداد 17936ماکروبنتوز از چهار ایستگاه انزلی به تعداد 769 عدد، سفید رود به تعداد 16435عدد، لیسار به تعداد 490 عدد، آستارا به تعداد 248 عدد، در استان گیلان جمع آوری شد که پس از شناسایی 19گونه شناسایی شده است.
بیش ترین فراوانی متعلق به ایستگاه مصب سفیدرود، کم ترین فراوانی متعلق به ایستگاه آستارا بوده است. هم چنین بیش ترین فراوانی ماکروبنتوزها درساحل استان گیلان متعلق به خانواده Gammaridae در مصب سفید رود بوده و بعد از آن بیش ترین فراوانی متعلق به گونه Didacna longipes در ساحل انزلی بوده و کم ترین فراوانی ماکروبنتوزها درساحل استان گیلان متعلق به گونه های Hypania invalida، Anisus stud، Tinodes waeneri، Polycentropus flavomaculatus، Rhithropanopeus harrisii، Lubidura riparia، Ilybius fuluinosus بوده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1690894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!