بررسی عناوین و آرایش دروس مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته انگل شناسی از نظر اعضای هیات علمی دانشگاه ها

چکیده:
زمینه و هدف
برنامه درسی مقطع کارشناسی ارشد رشته انگل شناسی پزشکی برای اولین بار در سال 1362 تدوین شده و در سال های 1380 و 1389 مورد بازنگری قرار گرفته است. با توجه به تغییرات در فن آوری های تشخیصی و درمانی و نیازهای جامعه و نیاز به تغییر در برنامه های آموزشی، تحقیق حاضر با هدف بررسی برنامه درسی این رشته صورت گرفت.
روش کار
این مطالعه توصیفی طی دو مرحله انجام شد. مرحله اول از استادان درخواست گردید نظر خود را در مورد نیاز به تغییر برنامه درسی (افزودن دروس جدید یا حذف دروس) اعلام نمایند. در مرحله دوم بر اساس یافته های مرحله اول و برنامه درسی موجود، پرسش نامه ای تهیه شد و از طریق ایمیل در اختیار اعضای هیات علمی دانشگاه ها قرار گرفت. در نهایت، 30 پرسش نامه که به صورت کامل تکمیل شده بود، بررسی و ارزیابی گردید. داده ها در نرم افزار Excel و بر اساس معیارهای «ضروری بودن، اختصاصی یا جبرانی بودن و میزان اهمیت دروس» تجزیه و تحلیل و گزارش ها در قالب آمار توصیفی ارایه شد.
یافته ها
پس از جمع بندی نظرات و انطباق برنامه آموزشی دروس مصوب فعلی با دروس پیشنهادی شرکت کنندگان، افزوده شدن دروس «فن آوری های نوین تشخیص انگل» و «تاکسونومی» به دروس اختصاصی و همچنین، افزوده شدن دروس «بیوتکنولوژی، زبان تخصصی، جغرافیای بیماری های انگلی ایران، بیوانفورماتیک و روش تدریس» به دروس جبرانی توصیه گردید. همچنین، پیشنهاد حذف دروس جبرانی موجود در برنامه فعلی شامل «باکتری شناسی مقدماتی، بافت شناسی بدن انسان، بیوشیمی بالینی، ژنتیک عمومی، هماتولوژی مقدماتی و اصول خدمات بهداشتی»، از جمله یافته های مطالعه برای بهبود برنامه درسی بود.
نتیجه گیری
از 10 درس اختصاصی مصوب فعلی، 8 درس ضروری شناخته شده است که از نظر شرکت کنندگان مطلوب بود، اما دروس کمبود یا جبرانی نیاز به بازنگری اساسی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
578 تا 588
لینک کوتاه:
magiran.com/p1694328 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!