بررسی و مقایسه تاثیر هوشمندی رقابتی بر رقابت پذیری شرکت های زودبازده با یکدیگر (SMEs)، (مطالعه موردی: صنایع غذایی در استان تهران)

پیام:
چکیده:
مبانی نظری مدیریت استراتژیک، سه دیدگاه را در رابطه با دستیابی به مزیت رقابتی و موفقیت شرکتها در رقابت بیان می کنند: دیدگاه محیطی، قابلیت های سازمانی و هوشمندی رقابتی که هر دو عامل محیط و قابلیت های سازمانی را در موفقیت سازمان ها در رقابت تاثیرگذار می داند.
تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیری است که هوشمندی رقابتی بر رقابت پذیری شرکتها در صنعت مواد غذایی کشور خواهد داشت و این تاثیر را در شرکتهایی با اندازه های بزرگ، و کوچک و متوسط SMEs به شکلی تفکیک شده بررسی و نتایج را با هم مقایسه می کند. این تحقیق بیان می کند توجه به کدام بعد از هوشمندی رقابتی با توجه به اندازه و نوع شرکت می تواند از ما شرکتی توانمندتر و موفقتر در رقابت در صنعت مورد بحث بسازد. در این تحقیق هوشمندی رقابتی در قالب ابعاد هوشمندی اجتماعی- استراتژیک، بازار، ساختاری- سازمانی و تکنولوژیک بررسی می شود. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان شرکت های صنایع غذایی استان تهران هستند و اطلاعات تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری و با نرم افزار SMART PLS تحلیل شد. نتایج بیان می کند که میزان و چگونگی تاثیرگذاری ابعاد هوشمندی رقابتی بر موفقیت رقابتی شرکتهایی که اندازه های متفاوت دارند در صنعت غذایی کشور کاملا متفاوت از یکدیگر بوده و مدیران شرکتها باید بر اساس اینکه شرکت آنها طبق تقسیم بندی مطرح شده بزرگ و یا کوچک و متوسط نامیده می شود بر اموری که برای موفقیت سازمان آنها در رقابت موثرترند بیشتر تمرکز کنند. در این تحقیق مشخص شد که تاثیرگذارترین بعد از هوشمندی رقابتی بر موفقیت شرکتها در رقابت برای شرکتهای بزرگ فعال در صنعت غذایی، هوشمندی اجتماعی- استراتژیک و در شرکتهای کوچک و متوسط هوشمندی تکنولوژیک است.
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 94
لینک کوتاه:
magiran.com/p1696584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!