فهرست مطالب

راهبردهای بازرگانی - سال بیست و سوم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1395)

دوفصلنامه راهبردهای بازرگانی
سال بیست و سوم شماره 1 (پیاپی 7، بهار و تابستان 1395)

  • تاریخ انتشار: 1395/06/11
  • تعداد عناوین: 6
|
  • منیژه بحرینی زاد *، محبوبه مقدم جزء صفحات 1-12
    امروزه مصرف کنندگان به دلیل راحتی و امنیت به استفاده از کارت های اعتباری برای انجام فرایند خریدشان تمایل پیدا کرده اند. در یک محیط رقابتی دستیابی به موقعیت اجتماعی از طریق اموال مادی باعث استفاده نادرست از کارت اعتباری و ولخرجی می شود.استفاده از کارت های اعتباری مستلزم کنترل بر محدودیت های مادی و برنامه ریزی مالی به طور محتاطانه است. در این تحقیق پس از بررسی پژوهش های انجام شده داخل و خارج از کشور، در زمینه معیارهای تاثیر گذار بر رفتار خرید و استفاده از کارت های اعتباری، یک مدل مفهومی ارائه شد. روش تحقیق توصیفی پیمایشی و از نظر هدف کاربردی می باشد. داده های پژوهش از طریق مشتریان فروشگاه های زنجیره ای شهر شیراز گردآوری شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول جامعه نامحدود کوکران استفاده شد و در سطح اطمینان 95 درصد و سطح خطای 5 درصد حجم تقریبی 384 نفر تخمین زده شد. در این تحقیق جهت جمع آوری داده ها از روش میدانی استفاده شد و اطلاعات مورد نیاز بوسیله پرسشنامه جمع آوری گردید. در نهایت یافته ها نشان داد که مادی گرایی بر رفتار خرید ناگهانی ، خرید وسواسی و استفاده نادرست از کارت اعتباری تاثیرگذار است.
    کلیدواژگان: مادی گرایی، خرید ناگهانی، خرید وسواسی، استفاده نادرست از کارت اعتباری
  • سید محمد طباطبایی نسب *، طاهره اشرفی عقدا صفحات 13-26
    امروزه خلق ارزش برای مشتری در تعامل و به وسیله خود مشتری صورت می گیرد که این تعامل منجر به هم خلقی ارزش می شود. هم خلقی ارزش مفهومی نوظهور در کسب و کار ، بازاریابی و نوآوری است. این مفهوم به مشارک مشتریان در طراحی و بهبود کالا و خدمات اشاره دارد و می تواند منجر به نوآوری و یادگیری در سازمان ها شود. هدف این تحقیق بررسی تاثیر تمایل به هم خلقی ارزش بر یادگیری و نوآوری سازمانی است. جامعه آماری این تحقیق شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری شهر یزد است، و حجم نمونه مورد بررسی با توجه به جدول مورگان 118 شرکت به دست آمده است .روش انجام این تحقیق توصیفی_پیمایشی و نمونه گیری به صورت تصادفی است. در این پژوهش برای بررسی رابطه متغیرها از مدل یابی معادلات ساختاری با استفادت از نرم افزار PLS استفاده شده است . نتایج تحقیق حاکی از آن است که تمایل به هم خلقی ارزش موجب افزایش یادگیری و نوآوری سازمانی می شود.
    کلیدواژگان: خلق ارزش، هم خلقی ارزش، نوآوری سازمانی، یادگیری سازمانی
  • محمد احسانی فر، رضا احتشام راثی * صفحات 27-44
    امروزه رقابت برای جذب مشتری و افزایش سهم بازار روند رو به رشدی داشته و مشتریان در نظام جدید بازار جایگاه ویژه ایی یافته اند ، به این دلیل که حق انتخاب بیشتری داشته و از بین تولیدکنندگان با خرید خود به آنهایی رای می دهند که نیازها و ارزشهای آنها را از نظر کالا و خدمات بهتر اقناع کنند.بنابراین ، بنگاه ها و سازمانها در پی استفاده از روش هایی هستند تا بتوانند اثربخشی روابط خود با مشتری را به حداکثر برسانند تا از این طریق آنها را برای مدت طولانی به عنوان یک دارایی در اختیار داشته باشند.در نوشتار حاضر، بررسی عوامل تاثیرگذار بر روابط خریدار– تامین کننده با اتکا بر مطالعات میدانی و بررسی نظر خبرگان هدف قرار گرفته است.در این زمینه از روش دلفی به عنوان روش اخذ آرای خبرگان و از شیوه ی دی متل به منظور ساختاردهی نظام مند اطلاعات ماخوذه بهره گرفته شده است.سپس فرآیند بکارگیری شیوه ها در شناسایی ، دسته بندی و چگونگی اثرگذاری متقابل عوامل بر یکدیگر – که ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم صورت پذیرد – در شرایط عدم قطعیت مورد توجه قرار گرفته است.اولویت بندی عوامل در چارچوب شاخص های ریاضی ، شناسایی عوامل اثرگذار و اثرپذیر بر روابط خریدار- تامین کننده از نتایج تکمیلی شیوه دی متل – فازی است که ارائه می-گردد. نتایج حاصل از تحلیل داده ها نشان می دهد که بعد اقتصادی به دلیل دارا بودن بیشترین مقدار، نفوذ کننده ترین (تاثیرگذارترین) بعد در بین ابعاد نفوذ کننده بوده و بعد اثربخشی به دلیل دارا بودن بیشترین مقدار در بین دو عنصر تحت نفوذ به عنوان تحت نفوذترین (تاثیرپذیرترین) بعد در روابط خریدار– تامین کننده شناخته می شود.
    کلیدواژگان: روابط خریدار - تامین کننده، دلفی، دی متل، فازی
  • غلامحسین گل ارضی، مرتضی ملکی مین باش رزگاه، مهری شهریاری * صفحات 45-56
    امروزه شرکت های دارای عملکرد برتر در صنایع مختلف، در حال حرکت به سمت حفظ و جلب وفاداری مشتریان می باشند؛ یکی از ابزارهای رسیدن به این هدف می تواند بازارگرایی موثر در سازمان ها باشد. تحقیق پیش رو با هدف بررسی تاثیر بازارگرایی بر ارزش ایجاد شده برای سهامداران با اثر میانجی رضایت مشتری و عملکرد مالی در شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفته است. جامعه آماری تحقیق کارکنان بخش فروش و بازاریابی شرکتهای صنایع غذایی، کاشی و سرامیک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و مشتریان آنها است. بدین منظور، به ترتیب 120 و 384 پرسشنامه از این دو جامعه جمع آوری شد. فرضیه های تحقیق به کمک بخش ساختاری مدل معادلات ساختاری یعنی تحلیل مسیر بررسی شد. مطابق نتایج به دست آمده، تاثیر مستقیم و معنادار بازاریابی داخلی و بازاریابی خارجی بر رضایت مشتری، تاثیر مستقیم و معنادار رضایت مشتری بر عملکرد مالی و تاثیر مستقیم و معنادار عملکرد مالی بر ارزش ایجاد شده سهامداران تایید شد. و در نهایت پیشنهاداتی نیز در راستای نتایج آزمون های فرضیه ارائه شده است.
    کلیدواژگان: ارزش ایجاد شده سهامداران، بازارگرایی، رضایت مشتری، عملکرد مالی
  • اسماعیل ملک اخلاق، مصطفی ابراهیم پور، زهره نوروزی رودپشتی * صفحات 57-74
    مدیران به منظور موفقیت در محیط رقابتی امروز لازم است توجه شایانی به بازاریابی و رویکردهای نوین آن داشته باشند. بازارگرایی از رویکردهای نوین در بازاریابی است که مشتری را به عنوان مرکز و هدف نهایی کسب و کار درنظر می گیرد، از اینرو امکان دستیابی به عملکرد برتر را ازطریق سازوکارهای نوآورانه فراهم می سازد؛ لذا هدف از این تحقیق بررسی تاثیر بازارگرایی بر عملکرد بازار شرکت های کوچک و متوسط به واسطه نقش میانجی قابلیت نوآوری است. جامعه هدف این مطالعه شرکت های کوچک و متوسط شهرک های صنعتی غرب گیلان تعیین شد. پرسشنامه بر اساس مطالعات مختلف مرتبط با موضوع طراحی و در میان مدیران ارشد شرکت ها توزیع شد. در مجموع 200 شرکت کوچک و متوسط در منطقه، مورد مطالعه شناسایی و به منظور نمونه گیری از فرمول جامعه محدود کوکران استفاده و حجم نمونه 132 شرکت تعیین شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان دهنده نقش میانجی قابلیت نوآوری بر تاثیر بازارگرایی بر عملکرد بازار بود؛ همچنین بازارگرایی بر قابلیت نوآوری، قابلیت نوآوری و بازارگرایی بر عملکرد بازار تاثیر مثبت و معناداری دارند.
    کلیدواژگان: بازارگرایی، قابلیت نوآوری، عملکرد بازار، شرکت های کوچک و متوسط
  • علی بدیع زاده *، منا پولکی صفحات 75-94
    مبانی نظری مدیریت استراتژیک، سه دیدگاه را در رابطه با دستیابی به مزیت رقابتی و موفقیت شرکتها در رقابت بیان می کنند: دیدگاه محیطی، قابلیت های سازمانی و هوشمندی رقابتی که هر دو عامل محیط و قابلیت های سازمانی را در موفقیت سازمان ها در رقابت تاثیرگذار می داند.
    تحقیق حاضر به دنبال بررسی تاثیری است که هوشمندی رقابتی بر رقابت پذیری شرکتها در صنعت مواد غذایی کشور خواهد داشت و این تاثیر را در شرکتهایی با اندازه های بزرگ، و کوچک و متوسط SMEs به شکلی تفکیک شده بررسی و نتایج را با هم مقایسه می کند. این تحقیق بیان می کند توجه به کدام بعد از هوشمندی رقابتی با توجه به اندازه و نوع شرکت می تواند از ما شرکتی توانمندتر و موفقتر در رقابت در صنعت مورد بحث بسازد. در این تحقیق هوشمندی رقابتی در قالب ابعاد هوشمندی اجتماعی- استراتژیک، بازار، ساختاری- سازمانی و تکنولوژیک بررسی می شود. جامعه آماری تحقیق مدیران و کارشناسان شرکت های صنایع غذایی استان تهران هستند و اطلاعات تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری و با نرم افزار SMART PLS تحلیل شد. نتایج بیان می کند که میزان و چگونگی تاثیرگذاری ابعاد هوشمندی رقابتی بر موفقیت رقابتی شرکتهایی که اندازه های متفاوت دارند در صنعت غذایی کشور کاملا متفاوت از یکدیگر بوده و مدیران شرکتها باید بر اساس اینکه شرکت آنها طبق تقسیم بندی مطرح شده بزرگ و یا کوچک و متوسط نامیده می شود بر اموری که برای موفقیت سازمان آنها در رقابت موثرترند بیشتر تمرکز کنند. در این تحقیق مشخص شد که تاثیرگذارترین بعد از هوشمندی رقابتی بر موفقیت شرکتها در رقابت برای شرکتهای بزرگ فعال در صنعت غذایی، هوشمندی اجتماعی- استراتژیک و در شرکتهای کوچک و متوسط هوشمندی تکنولوژیک است.
    کلیدواژگان: هوشمندی رقابتی، رقابت پذیری، شرکتهای بزرگ، شرکتهای کوچک و متوسط SMEs
|
  • Dr M. Bahreynizade * Pages 1-12
    Today, the consumers have tendency for using credit cards for their purchase process due to comfort and security of such cards. In a competitive environment, achieving to social position via material assets leads to incorrect use of credit cards and prodigality. Using credit cards requires cautious control on material restrictions and fiscal planning.In this paper, we provided a conceptual model on indexes influencing purchase behavior and credit card use. This is descriptive applied survey. Research data were gathered by customers of chain store in Shiraz. Cochran sample size was used. Approximate size was 384 people at 95% confidence level and 5% error level. Field study was used for data gathering and neede data was collected by questionnaire. Ultimately it was shown that materialism influences scrupulous purchase, sudden purchase, and incorrect use of credit Card.
    Keywords: Materialism, Sudden Purchase, Scrupulous Purchase, Incorrect Use of Credit Card
  • S. M Tabatabaei Nasab * Pages 13-26
    Today value creation for customer is done by interaction with and by customer which this interaction leads to value co-creation.Value co-creation is new concept to marketing and business. This concept implies to customers’ engagement in design and improvement of goods leading to innovation and learning in organizations. This paper surveys influence of tendency to value co-creation on organizational innovation and learning. Statistical population includes companies based in Yazd science park and sample size is 118 companies according to Morgan Table. This is descriptive survey and random sampling was applied. Using PLC software, structured equation modeling was used for surveying relation of variables. Findings show that tendency to value co-creation increases organizational innovation and learning.
    Keywords: Value Creation, Value Co-creation, Organizational Innovation, Organizational learning
  • Dr Mohammad Ehsanifar, Dr Reza Ehtesham Rasi * Pages 27-44
    Today competition for attraction of customer and increase of market share has been increased and customers has found special position in market new system as he has more options to choose and votes to those suppliers and producers who better meet customers’ needs. So organizations and institutes seek the approaches to maximize their relations with customers in order to have them as long term asset. In this paper factors influencing the purchaser-supplier relations are investigated via field study and experts’ ideas. Delphi method was used for taking experts’ view and Dematel method was applied for systematic structuring of acquired data.Then applying methods in identification, categorization and quality of factors’ interactive influence on each other, direct and indirect, has been regarded in uncertainty conditions. Prioritization of factors in mathematics indicators framework and also identification of influencing and influenced factors in purchaser-supplier relation are Dematel supplementary results. Findings, show that economic dimension is the most influencing one among influencing factors while effectiveness is the most influenced factor in purchaser-supplier relations.
    Keywords: Purchaser-supplier Relations, Delphi, Dematel, Fuzzy
  • Dr Gholam Hoseein Golarzi, Dr Morteza Maleki Minbash Razgah, Mehri Shahriari * Pages 45-56
    Companies with high performances try to attract and maintain customers loyalty. One of the best tools for this is effective market orientation in organizations. This research aims to survey influence of company’s market orientation on stakeholders’ created value with customer’s satisfaction medium influence and financial performance in Tehran stock exchange. Statistical population includes customers, and also sales and marketing staffs of companies in the fields of food and ceramic industries which are in Tehran stock exchange. For this project respectively 120 and 384 questionnaires were collected from these two groups. Research hypotheses were surveyed by path analysis. According to the results direct and significant influence of domestic and foreign marketing on customer’s satisfaction, customer’s satisfaction on financial performance, and financial performance on created value of stakeholders were verified and some suggestions were provided.
    Keywords: Stakeholder's Created Value, Market Orientation, Customer's Satisfaction, Financial Performance
  • Ismail Malekakhlagh, Mostafa Ibrahim Pour, Zohreh Norouzi Rodposhti * Pages 57-74
    Managers need to specially regard marketing and its modern approaches in order to succeed in today competitive environment. Market orientation is one of the new approaches of marketing in which customer is supposed to be center and ultimate goal of business so provides premier performance via innovative mechanisms. So this survey aims to study influence of market orientation on market function of SMEs with mediation of innovation capabilities. Statistical population in this paper is companies of industrial zones in Western Gilan. Questionnaires were designed and distributed among managers of companies. Totally, 200 companies were identified and sample size was 122 companies by Cochran method. Structure equation modeling technique with minimum minor squares approach was used for data analysis. Findings show mediator role of innovation in influence of market orientation on market function. Also market orientation has positive and significant influence on innovation while innovation and market orientation have positive influence on market function.
    Keywords: Market Orientation, Innovation Capability, Market Function, SMEs
  • Ali Badizadeh *, Mona Poulaki Pages 75-94
    Strategic management theories mention three viewpoints on achieving competitive advantage and companies’ success: environmental viewpoint, organizational capabilities, and competitive intelligence which suppose both environment and organizational capabilities important in organizations’ success within competition. This paper tries to survey competitive intelligence on SMEs competitiveness in food industry and compare it to that of large companies. This paper mentions which dimension of competitive intelligence according to size and type of company can help it to be successful. Competitive intelligence in this research is surveyed in the form of intelligence dimensions of social-strategic, market, structural-organizational, and technologic. Statistical population is experts and managers of food industry companies and the data were collected by questionnaire and analyzed by SMART PLS. Findings indicate that competitive intelligence dimensions have different influence on competitive success of companies with different size in different industries and managers should focus on factors influencing their companies’ success according to their companies’ size. It was obvious that the most influencing dimensions of competitive intelligence in large companies and SMEs’ success are respectively social-strategic intelligence and technologic intelligence.
    Keywords: Competitive Intelligence, Competitiveness, Large Companies, SMEs