بررسی محیط رسوبی دیرینه، زیست چینه نگاری و چینه نگاری سکانسی مرز پرمین-تریاس با استفاده از روشی ترکیبی در حوضه دور از ساحل خلیج فارس، ایران

چکیده:
چهار میدان فوق عظیم و تعداد فراوانی از میادین عظیم گازی در ناحیه زاگرس (جنوبغرب ایران) کشف شده اند. این میادین گازی در بخش شرقی کمربند چین خورده متمرکز شده اند که از کربناتهای پرمین-تریاس متعلق به سازند دالان بالایی و سازند کنگان حاصل شده اند. در این پژوهش مطالعات دقیق بایواستراتیگرافی، محیط رسوبی و چینه نگاری سکانسی بر روی نمونه های متعلق به توالی اواخر پرمین میانی تا تریاس، که شامل 850 مقطع بدست آمده از مغزه چاه SPD12C-08 واقع در میدان گازی پارس جنوبی میباشند، صورت پذیرفته است.
در بخش پرمین با مقایسه این برش با برشهای مرجع Lopingian، چهار زون زیستی شناسایی گردید که شامل موارد زیر هستند:1- بایوزونی که با ظهور و انقراض گونه Shanita amosi مشخص می شود و سن Late midian دارد.
2- بایوزونی که با ظهور گونه Paraglobivalvulina mira در طی اولین طغیان آب دریا مشخص می شود که سن آن Early Wuchiapingian است و قویا محیط زیست پرمین میانی را تداعی میکند.
3- بایوزونی که با ظهور گونه Paradagmarita monodi و گونه های شاخص فراوان دیگر شناسایی می شود و سن آن Middle Wuchiapingian میباشد.
4- بایوزونی که با تجمعی از گونه هایی مثل Charliella altineri و Neomillerella mirabilis تعیین شده و سن Late Wuchiapingian را دارد.
توالی تریاس تنها دارای بایوزون Spirorbis phlyctaenae Zone میباشد. مقایسه با بایوزونهای مختلف حوزه تتیس منجر به آن شد تا سن Late Midian-Late Djulfian برای سازند دالان و سن Scytian برای سازند کنگان درنظرگرفته شود. رسوبات دورآشامین و اسکیتین شناسایی نشدند که این امر نشانگر وجود ناپیوستگی بین دو سازند میباشد.
مطالعات رسوبی منجر به شناسایی 11 ریزرخساره متعلق به پنج کمربند رخساره ای گردید. جغرافیای دیرینه عمومی برای این سیستم رسوبی، شلف حاشیه ای با یک پلتفورم داخلی که بسیار مسطح و رمپ مانند است و توپوگرافی کمی دارد، معرفی میگردد. همچنین چهار سکانس رسوبی رده سوم برای این رسوبات تعیین شد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
35 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1697031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!