تاثیر افزایش مدت زمان ماساژ به روش افلوراژ، در بهبود کیفیت خواب

چکیده:
مقدمه
اختلال خواب یکی از مهمترین مشکلات جمعیت سالمندی است و ماساژ یکی از تکنیک های غیر تهاجمی است که می تواند از طریق کاهش تنش عضلانی به رفع مشکلاتی مانند اضطراب، استرس، افسردگی، درد و بی خوابی کمک کند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر ماساژ پشت (افلوراژ) بر کیفیت خواب سالمندان دچار اختلال خواب می باشد.
روش کار
تحقیق حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که به روش کارآزمایی بالینی انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه سالمندان مرد مقیم سرای سالمندان لقمان بندر عباس تشکیل می داد. نمونه گیری در دو مرحله به روش سرشماری و تصادفی تعادلی انجام گردید که در نهایت 93 نفر با توجه به معیارهای مطالعه انتخاب و در سه گروه شاهد، مداخله 1 و مداخله 2 به طور مساوی تقسیم شدند. از شاخص کیفیت خواب پیتزبورگ و پرسشنامه کوتاه وضعیت شناختی جهت جمع آوری داده ها استفاده شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه، کروسکال والیس ، من ویتنی، t زوجی ، ویلکاکسون، تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی و با استفاده از نسخه 17 نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته ها
تحلیل داده نشان داد تفاوت معناداری بین سه گروه در میانگین نمره تمام حیطه ها بجز اختلال خواب مشاهده شد که این تفاوت بین دو گروه مداخله و شاهد بود (05/P<0) و هیچ تفاوت معناداری بین دو گروه مداخله 10 دقیقه ماساژ و 20 دقیقه ماساژ مشاهده نگردید.
نتیجه گیری
این مطالعه نشان داد که ماساژ پشت با استفاده از تکنیک افلوراژ، بر کیفیت خواب سالمندان موثر است ولی افزایش مدت زمان انجام ماساژ موجب بهبودی بیشتر کیفیت خواب نمی گردد. لذا پیشنهاد می گردد انجام ماساژ افلوراژ به مراقبین سرا های سالمندان آموزش داده شود تا در موقع لزوم به عنوان درمان موثر، سالم و غیر دارویی در اختلال خواب سالمندان مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698741 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!