تاثیر برنامه ورزشی بر شدت درد اسکلتی - عضلانی بیماران ضایعات نخاعی پاراپلژی

چکیده:
مقدمه
دردهای اسکلتی- عضلانی در افراد مبتلا به ضایعات نخاعی می تواند ناتوان کننده باشد. هدف از انجام این مطالعه تعیین تاثیر برنامه ورزشی بر شدت درد اسکلتی- عضلانی بیماران ضایعات نخاعی پاراپلژی است.
روش
مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده می باشد. جامعه آماری آن کلیه بیماران ضایعات نخاعی مراجعه کننده به بیمارستان خاتم الانبیا (ص) در 6 ماه دوم سال 1393 بود. از طریق روش نمونه گیری مبتنی بر هدف و بر اساس معیارهای ورود 40 بیمار انتخاب و با تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. گروه مداخله در 12 جلسه 60-45 دقیقه ای به مدت دو روز در هفته برنامه ورزشی مخصوص بیماران ضایعات نخاعی پاراپلژی را انجام دادند. بیماران قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه دردهای پایه ای بیماران ضایعات نخاعی را تکمیل کردند. داده ها در نسخه 19 نرم افزار آماری SPSS و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل، تی زوجی و تحلیل واریانس تجزیه وتحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد که بین دو گروه مداخله و شاهد از نظر توزیع متغیرهای زمینه ای تفاوتی وجود نداشته است. میانگین نمرات شدت درد اسکلتی - عضلانی قبل از مداخله در گروه مداخله 0/87±6/05 و در گروه شاهد 0/95±5/63 بود (0/168=p). بعد از مداخله، این میزان در گروه مداخله به 1/4±3/27 و در گروه شاهد به 0/9±5/47 رسید که اختلاف دو گروه معنی دار بود (p<0/001).
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که انجام منظم برنامه ورزشی باعث کاهش شدت درد اسکلتی - عضلانی بعد از ضایعات نخاعی می شود. لذا انجام این ورزش برای بیماران ضایعات نخاعی پاراپلژی توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!