مروری بر عوامل موثر در بازتوانی جسمی بیماران مبتلا به سکته مغزی

چکیده:
مقدمه
سکته مغزی از شایع ترین بیماری های عصبی در سطح جهان است. برای اینکه بتوان یک برنامه توانبخشی جسمی کامل برای بیماران مبتلا به سکته مغزی انجام داد، باید مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر بازتوانی در این بیماران را شناخت. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر بازتوانی جسمی بیماران مبتلا به سکته مغزی انجام شد.
روش
این پژوهش یک مطالعه مروری نظام مند است. با جستجو در پایگاه های اطلاعاتیIran doc،IranMedex، SID، بین سال های 1394- 1380 همچنین در بین پایگاه های Pub Med،Elsevier،Science Direct، Ovid،Pro Quest، Google Scholar بین سال های2015-1991 با استفاده از کلیدواژه هایCerebro vascular accident، Stroke Rehabilitation، physical Rehabilitation، physical disorder و معادل فارسی آن ها، 648 مقاله به دست آمد. از این تعداد، 7 مطالعه پژوهشی و 8 مطالعه مروری که معیارهای ورود به مطالعه مرور نظام مند را داشتند، انتخاب و بررسی شدند.
یافته ها
بعد از بررسی و تجزیه تحلیل مطالعات انجام شده، مشخص شد که عوامل متعددی بر بازتوانی جسمی بیماران مبتلا به سکته مغزی موثر می باشد و از این بین مهم ترین عوامل شامل: سن، مرحله شروع بازتوانی، وضعیت شناختی و ذهنی، درجه مراقبت از خود، وجود یا فقدان فلجی در اندام ها بود.
نتیجه گیری
تیم درمانی و مراقبتی باید در برنامه بازتوانی بیماران سکته مغزی عوامل مذکور را مدنظر قرار دهد تا با کنترل و رفع این موانع بالقوه، برنامه بازتوانی بیماران سکته مغزی با روند مطلوب تری انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
68 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698814 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!