بررسی نقش حمایت اجتماعی بر روی کیفیت زندگی سالمندان شهر مشهد در سال 1393

چکیده:
مقدمه
امروزه فقط افزایش طول عمر نشانه توسعه نیست؛ بلکه در این میان کیفیت زندگی سالمندان و نقش متغیرهای اجتماعی در ارتقا آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. لذا تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش حمایت اجتماعی بر روی کیفیت زندگی سالمندان شهر مشهد انجام شده است.
روش
در این پژوهش پیمایشی به منظور سنجش کیفیت زندگی از پرسشنامه استاندارد SF36 و جهت سنجش حمایت اجتماعی از پرسشنامه استاندارد Philips استفاده شد. جامعه آماری کلیه شهروندان سالمند بالای 65سال مشهد و حجم نمونه 265 نفر بود که به روش نمونه گیری طبقه ای خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. داده ها از 9 محله منتخب در شهر مشهد در سال 1393 گردآوری شد. همچنین جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و آزمون های رگرسیون، همبستگی پیرسون و مقایسه میانگین ها استفاده شد.
یافته ها
میانگین نمره ی کل کیفیت زندگی سالمندان 52/64بود و زیر مقیاس کارکرد اجتماعی از میان سایر مقیاس ها بیشترین مقدار را به خود اختصاص داد. همچنین میانگین نمره کل حمایت اجتماعی 49/65بدست آمد که زیر مقیاس حمایت عاطفی با میانگین نمره 64/87 بیشترین میزان را به خود اختصاص داد. نتایج آزمون مقایسه میانگین نشانگر وجود ارتباط معنادار بین دو متغیر کیفیت زندگی و جنسیت بود. بطوری که مردان سالمند نسبت به زنان سالمند به طرز معنی داری از کیفیت زندگی بالاتری برخوردار بودند (0/000=P). همچنین در بین ابعاد کیفیت زندگی، تنها در بعد جسمانی اختلاف معنادار بود (0/000=P). بطوری که مردان، کیفیت زندگی جسمانی بالاتری در مقایسه با زنان داشتند. بین حمایت اجتماعی کل و جنسیت ارتباط معناداری مشاهده نشد، در بین ابعاد آن نیز تنها در بعد حمایت اطلاعاتی تفاوت معناداری (0/000=P) بین زنان و مردان وجود داشت. در نهایت حمایت اجتماعی و ابعاد آن بر کیفیت زندگی سالمندان تاثیر معناداری داشت و به طورکلی 35 درصد از تغییرات کیفیت زندگی آنان را تبیین می کرد که در این بین حمایت عاطفی بیشترین تاثیر را بر روی کیفیت زندگی سالمندان داشت.
نتیجه گیری
حمایت عاطفی بیشترین تاثیر را بر روی کیفیت زندگی سالمندان دارد، اما باید توجه داشت که آنان با توجه به وضعیت اجتماعی، اقتصادی و جسمانی خود به میزان بیشتری به سایر انواع حمایت مانند حمایتهای ابزاری و اطلاعاتی هم نیاز دارند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1698885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!