بهینه سازی حذف سیپپروفلوکساسیین با فرآیند فوتوشبه فنتون به روش سطح پاسخ و تعیین سنتیک واکنش

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
ترکیبات دارویی در منابع آب آشامیدنی، علاوه بر تهدید سلامت محیط زیست باعث گسترش مقاومت باکتری ها در محیط های آبی می شوند. در این پژوهش، حذف سیپروفلوکساسین با فرآیند اکسیداسیون فتوشبه فنتون و بهینه سازی شرایط حذف به روش سطح پاسخ مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی در pH بهینه 3، اثر غلظت اولیه سیپروفلوکساسین (250-50 میلی گرم بر لیتر)، زمان تماس (60-10 دقیقه)، مقدار نیترات آهن (5/0-1/0 میلی مول) و مقدار H2O2 (12-1 میلی مول)، نسبت مولی واکنشگرها بر راندمان حذف آنتی بیوتیک با روش طراحی مرکب مرکزی و با استفاده از نرم افزار Design Expert مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل آماری نتایج از آزمایشات ANOVA و P-value استفاده شد. غلظت سیپروفلوکساسین با استفاده از دستگاه HPLC اندازه گیری گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که کارآیی فرآیند با افزایش غلظت سیپروفلوکساسین، کاهش یافت و با افزایش مقدار نیترات آهن، پراکسید هیدروژن و زمان تماس افزایش یافت. در طرح مرکب مرکزی، حداکثر کارآیی حذف (8/85%) در 3=pH، غلظت سیپروفلوکساسین 5/88 میلی گرم در لیتر، نیترات آهن 35/0 میلی مول، 54/11 میلی مول پراکسید هیدروژن و زمان تابش 57 دقیقه و نسبت مولی H2O2 به آهن (III) برابر ]35/0[ / ]54/11[ به دست آمد. بررسی روابط سینتیک نشان داد که فرآیند حدف سیپروفلوکساسین با (953/0=R2) از واکنش درجه دوم تبعیت کرد.
نتیجه گیری
نتایج به دست آمده از این پژوهش نشان داد که فرآیند فتوشبه فنتون، روش موثری جهت حذف سیپروفلوکساسین از پساب است و با بهینه سازی عوامل موثر می توان از این فرآیند جهت تصفیه فاضلاب دارای آنتی بیوتیک استفاده نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699423 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!