پهنه بندی اثرات تغییر اقلیم روی الگوی دمایی با استفاده از ریزمقیاس نمایی داده های مدل HadCM3 (مطالعه موردی: استان اردبیل)

پیام:
چکیده:
دما یکی از مهمترین پارامترهای هواشناسی است که در بسیاری ازمطالعات مورد استفاده قرار می گیرد. این متغیر هواشناسی در بررسی های تغییر اقلیم و کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بطوری که تغییر اقلیم و افزایش درجه حرارت یکی از مسائل مهم زیست محیطی بشر به حساب می آید. پهنه بندی این پارامتر و بررسی تغییرات آن در دوره دراز مدت می تواند بر مدیریت صحیح بهره برداری از منابع آب و خاک و تامین نیاز آبی گیاهان موثر باشد. در این تحقیق داده های خروجی مدل گردش عمومی جو تحت سناریویA1B با استفاده از مدل SDSMریز مقیاس شد سپس به ارزیابی پیامدهای تغییر اقلیم بر الگوی دمایی در 3 دهه ی آتی استان اردبیل پرداخته شد. بدین ترتیب ابتدا متوسط دمای سالیانه استان در 3 دهه ی 2020 ،2050 و 2090 میلادی مورد بررسی قرار گرفت و با داده های مشاهداتی ایستگاه های سینوپتیک استان طی دوره آماری2014-1994 مقایسه گردید. در انتها نیز پهنه بندی تغییرات الگوی دمایی در این دوره ها انجام شد. نتایج نشان داد که دما در استان بطور محسوس روند صعودی به خود خواهد گرفت بطوری که میانگین دمای حداقل و حداکثر در سطح استان در دهه های 2020، 2050 و 2080 به ترتیب 0.40، 1.90 و 3.84 درجه سانتی گراد افزایش می یابد. همچنین نتایج حکایت از این امر داشت که ایستگاه سرعین در این 3 دهه بیشترین افزایش دما (3.84-0.68درجه سانتی گراد) و ایستگاه کوثر شاهد کمترین افزایش دما (°C3.13-0.35) خواهد بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699501 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!