برآورد و ارزیابی هزینه و درآمد زیرسامانه های مختلف سامانه ی یکپارچه مدیریت پسماند شهر تهران با استفاده از توابع ریاضی

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
اخیرا، شهرداری تهران اقدام به پیاده سازی سامانه ی یکپارچه مدیریت پسماند با رویکرد کمترین نشر آلایند ه های زیستی، کمترین هزینه و بیشترین بهره برداری از پتانسیل های موجود کرده است. هدف از این مطالعه بررسی هزینه های سرمایه گذاری ثابت و متغیر به همراه برآورد توابع هزینه ای و هزینه ی واحد زیرسامانه ها ی آن انتخاب گردید.
مواد و روش ها
در این مطالعه، با هماهنگی سازمان مدیریت پسماند شهر تهران، از داده های ثبت شده مهر ماه 1393 تا آبان 1394 استفاده شد. ابتدا پسماند ورودی سالانه به هر زیرسامانه در بازه صفر تا 2 برابر نرخ ورودی به تعداد مساوی تقسیم و سپس میزان هزینه های سرمایه گذاری اولیه، عملیاتی و آینده با گرفتن نظرات کارشناسی تعیین شد، در نهایت از نرم افزار MATLAB نسخه 1.7 به منظور کدنویسی و تخمین توابع و ضریب همبستگی بین مقدار ورودی و مقدار هزینه استفاده شد.
یافته ها
نتایج نشان داد، زیرسامانه حمل و نقل با 43% بیشترین مقدار هزینه ها را به خود اختصاص داده است. پس از آن، پردازش با 23%، هضم بی هوازی با 12%، هضم هوازی با 9%، پسماندسوز با 7% و لندفیل با 6% در جایگاه بعدی قرار داشتند. همچنین استفاده از داده های واقعی با ظرفیت موجود به همراه داده های کارشناسی با ظرفیت فرضی نشان داد، تمام زیرسامانه ها دارای مقایس اقتصادی با ضریب همبستگی بالا می باشند.
نتیجه گیری
بنابراین، می توان نتیجه گرفت در سامانه مدیریت پسماند چنانچه جریان پسماند ها از دفن مستقیم به سمت سایر فن آوری های پردازش و دفن مانند تفکیک سازی مواد قابل بازیافت، هضم هوازی، هضم بی هوازی و پسماند سوزی هدایت شوند، مقدار قابل توجهی از هزینه ها کاسته خواهد شد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!