بررسی پیوند اعضای حیوان نجس العین و مردار به انسان از نظر فقه امامیه

پیام:
چکیده:
مساله پیوند اعضا، به لحاظ اهمیت فوق العاده ای که در مسائل فردی و اجتماعی دارد، مورد توجه قانونگذاران کشورها قرار گرفته و اکثر کشورهای پیشرفته برای پیوند اعضا قانون دارند و در کشور ایران هم آیین نامه ای در تاریخ 1381/2/25 توسط هیات وزیران به تصویب رسید؛ از آنجایی که اهداکنندگان انسانی بسیار کم تر از متقاضیان عضو پیوندی هستند و بسیاری از متقاضیان هرگز به آرزویشان نمی رسند و خطر مرگ متوجه آنان است و متحمل رنج در زندگی هستند، بنابراین پزشکان برای تامین عضو پیوندی به فکر استفاده از مصنوعات و منابع نامحدود حیوانی[i] افتاده اند. برخی از حیواناتی که برای پیوند به انسان سازگار هستند، به لحاظ فقهی، نجس العین و مردار هستند و باید حکم فقهی پیوند آن ها معلوم گردد. بنابراین هدف نوشته پیش رو کاوش و بررسی مبانی فقهی مساله در جهت روشن شدن حکم آن است.
پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی با رویکرد قرآنی روایی و تمرکز بر فقه امامیه صورت می پذیرد. یافته های تحقیق نشان می دهد که پیوند اعضای حیوان نجس العین و یا مردار به انسان بر اساس مبانی فقه مانند آیات قرآن، روایات، عقل، قواعد فقهی و اصول عملیه جایز بوده و فتاوای برخی از مراجع تقلید هم موید این مطلب است. پیوند عضو حیوان نجس العین و مردار جایز می باشد، زمانی که عضو پیوندی جزء بدن انسان شود و روح در آن حلول نماید، طاهر است و نماز با آن صحیح می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 187
لینک کوتاه:
magiran.com/p1699866 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!